Американските компании, чието бъдеще зависи от Китай, оказват натиск срещу администрацията на Тръмп и плановете ѝ да ограничи бизнес трансакциите, свързани с WeChat на Tencent Holdings. Те подчертават, че забраната може да подкопае тяхната конкурентоспособност във втората най-голяма икономика, пише The Wall Street Journal.
Над половин дузина големи американски корпорации са изразили притесненията си в разговор с представители на Белия дом във вторник. Сред тях са гиганти като Apple, Ford, Walmart и Walt Disney, казват източници на изданието.
"Тези, които не живеят в Китай, не разбират какъв ще бъде ефектът, ако американските компании не могат да го ползват [WeChat]", подчертава Крег Алън, президент на Сино-американския бизнес съвет. "Те ще бъдат в изключително неблагоприятно положение спрямо останалите конкуренти".
Сред останалите участници в разговора са Procter & Gamble, Intel, MetLife, Goldman Sachs, Morgan Stanley, United Parcel Service (UPS), Merck и Cargill. Компаниите отказват коментар пред WSJ.
Приложението WeChat се използва от над 1,2 млрд. души в света и е почти задължително в Китай, където потребители, бизнес и правителство го използват за мобилни плащания, съобщения, е-търговия, официална комуникация и други. За всеки, който прави бизнес в Поднебесната империя, включително американските компании, то е жизненоважен маркетинг хъб.
Една от целите на разговора е постигане на яснота относно изпълнителната заповед, подписана от Тръмп миналата седмица. Тя забрани "всяка трансакция, свързана с WeChat" от американци, но детайлите все още не са изчистени. Компаниите се надяват, че администрацията ще остави пролуки.
Администрацията на Тръмп заяви, че WeChat събира "огромно количество информация за американците и китайците, които живеят в САЩ", и ги предоставят на китайската Комунистическа партия. Самата WeChat признава, че събира от американците изключително много данни, включително имената и видовете на всички файлове на устройството, на което приложението е инсталирано.
Администрацията на Тръмп анонсира подобна забрана и за TikTok, като компанията-собственик ByteDance води преговори за продажбата на американския си бизнес.
Според главният финансов директор на Tencent Джон Ло, забраната на Тръмп касае само международната версия на WeChat, а не тази за китайския пазар. Дори и така обаче американските компании са притеснени, че ограничението ще ги лиши от достъп до големия и печеливш китайски пазар, тъй като няма да имат възможност да приемат плащания чрез WeChat или да рекламират през приложението.
Apple е сред американските компании, която може да загуби най-много. Ако бъде принудена да премахне приложението от своя магазин, реакцията ще бъде мигновена и ужасяваща. Според Мин-чи Ко, анализатор в TF International Securities, това ще изтрие 30% от продажбите на iPhone.
Някои други компании в областта на спорта и забавленията пък се притесняват, че ще загубят достъп до другите дигитални услуги на Tencent.
Ответен удар
Засега Пекин се въздържа да предприема ответни мерки. Една от причините е, че в Китай няма сравними американски компании. Facebook е блокирана в Поднебесната империя от 2009 г., а Google се изтегли година по-късно.
Пекин може да забрани на китайските компани да се рекламират във Facebook или Google, но пък това ще засегне пряко възможността им да растат в чужбина.
Нещо повече, американските корпорации често са най-големите защитници на Пекин във Вашингтон, както демонстрира и лобирането срещу забраната за WeChat, макар че влиянието им върху администрацията на Тръмп е по-слабо. Наскоро Qualcomm поиска и премахване на тежките забрани срещу Huawei.
Предстоящите избори правят маневрите още по-сложни.