Съдейки по начина, по който се провежда международното технологично изложение CES 2016, всеки се е насочил към технологии, свързани с автомобили – от най-голямата компания за графични процесори в света Nvidia и лидера в производството на процесори за смартфони Qualcomm, през стартиращи компании като Faraday Future, та чак до титани като Microsoft.
Има една важна причина, поради която автомобилните производители предпочитат базирания в Редмънд технологичен гигант.
За разлика от Google и вероятно Apple, Microsoft просто не е на пазара за производство на коли, а и няма планове да навлиза в него.
„Не се конкурираме с никоя автомобилна марка. Това е различен бизнес”, обяснява директорът на Microsoft, отговарящ за автомобилните технологии Санджай Рави, цитиран от Business Insider.
Той добавя, че това, от което се опасяват много автопроизводители, е, че ще използват технологии на Google или Apple в колите си, а след това тези технологични компании ще направят обрат и ще използват данните и прозренията в свой собствени, конкурентни продукти.
Вместо това Рави посочва, че цялата съществуваща бизнес пътна карта на Microsoft под управлението на Сатя Надела се занимава само с бизнеса за свързаност в автомобилите и не влючва създаването на коли.
Новият план на американския технологичен концерн е да предоставя приложения, инструменти и услуги на всеки, където и да пожелае да ги използва. Досега това означаваше неща като приложения на Microsoft Office за iPhone и пакет от облачни услуги Microsoft Azure за разработчици на приложения.
Всичко това означава, че за Microsoft свързаната кола е просто поредното устройство. С навлизането на повече „смарт” технологии в автомобилите те ще се нуждаят от повече софтуер както за разработка на интелигентността, необходима за автономността при каране, така и за да помогне на пътниците да бъдат по-производителни.
„Автомобилите на бъдещето ще изглеждат като офиса ви или хола и на колела”, посочва Санджай Рави.
Затова и американският гигант е създал пълна гама от услуги за автопроизводителите – от приложения до облачни услуги.
Например базираната в Швеция компания Volvo обяви, че скоро ще можете да говорите на избрани коли от марката чрез използването на виртуалния асистент Microsoft Cortana. Японският производител Nissan пък се обръща към облака Microsoft Azure, за да събира телематични данни от свързани автомобили, които може да ползва за подобряване на собствения си софтуер.
Много от ключовите играчи на пазара за технологии за свързаност на автомобилите като Tesla, Apple и Google предлагат различни визии за това как би трябвало да изглежда и работи колата на бъдещето, да не говорим за това как би трябвало да се управлява сама.
Но Microsoft е в добра позиция на предлагане на продуктите, от които се нуждаят автомобилните производители, за да успеят, без да трябва да разчитат на потенциално своенравен софтуерен партньор.