Oxxy Груп АД е компания с българско участие, която стои зад едноименната онлайн платформата за уеб дизайн и създаване на сайтове, която може да се използва, както от специалисти, така и от хора, които никога не са работили в тази област. Неин създател и настоящ изпълнителен директор е Димитър Димитров, който има 10-годишен опит в разработката на софтуерни приложения.

В началото на годината една стартираща българска компания с норвежко участие, работеща в технологичния сектор, излезе на фондовата борса в Норвегия. На пазара в скандинавската страна Oxxy Груп АД беше оценена на 10 милиона евро и нейните създатели бяха избрани да участват в официалното откриване на нов сегмент на борсата в Осло за търгуване на малки предприятия.

Как дружеството успя да стигне до там? Фирмата вече има пет офиса - в България, Кипър, Малта, Великобритания и Швеция, като само година след пускането на платформата за уеб дизайн и изграждане на сайтове oxxy.com, тя вече има регистрирани потребители от над 160 държави. За този успех, както и за идеята, която стои зад компанията, пред Money.bg разказа главният изпълнителен директор Димитър Димитров.

Компания с българско участие стъпи на Норвежката фондова борса

Компания с българско участие стъпи на Норвежката фондова борса

ОXXY Груп АД помага малкия и среден бизнес в изграждането на сайтове

Защо точно фондовата борса в Осло?

„Ние сме първата българска фирма с норвежко участие, която беше вписана на фондовата борса в страната. Тя е разделена на няколко пазара. Единият е за мултимилиардни компании, а другият е за средни предприятия. На 13 януари ние бяхме една от седемте фирми, които официално откриха и третия сегмент „Merkur Market“ за малки предприятия до 10 милиона евро”, обясни шефът на Oxxy.

На официалното събитие в Осло присъстват най-големите имена във финансовия и банковия сектор в Норвегия, като, по думите на Димитров, това е бил голям шанс за българската фирма. Той, заедно със своя партньор Ларс Байтнес, участва в самата церемония.

„Там се чувствахме малко като звезди. Това беше може би най-добре организираното събитие, на което съм бил, защото в помощ на всеки участник имаше по един човек организатор, който го напътстваше какво да прави във всеки един момент”, разказа Димитър Димитров.  

Вписването на пазара в Осло отваря път на компанията за привличане на норвежки инвестиции. Изпълнителният директор на Oxxy признава обаче, че сложната икономическа обстановка в глобален мащаб и конкретно вариращите цени на основните суровини оказват влияние и на фондовите пазари към началото на годината.

„Проблем е например, че цената на петрола варира и голяма част от скандинавските инвеститорите търпят загуби. Заради това и решихме да не пускаме акции за търговия от първия ден, а само се вписахме на пазара. Посъветваха ни да изчакаме пазарът да се стабилизира, след което ще се възползваме също така от едно желано преструктуриране на инвестиции в Скандинавието към високите технологии”, сподели Димитров.

 

Снимка 225731

Откриването на борсата „Merkur Market“. От дясно наляво Димитър Димитров, партньора му Ларс Байтнес и изпълнителният директор на борсата Бенте Ландснес

А защо не Българската фондова борса?

Въпреки че страната ни вече си е изградила имидж като родина на добри специалисти в IT сферата, тя все още не изглежда достатъчно сигурна и атрактивна в очите на чуждестранните инвеститори. Това е и причината Oxxy да не излезе на Българската фондова борса.

„В чужбина България често е свързвана с корупция, особено във финансовия свят. Чуждестранните бизнесмени търсят тук възможност да привлекат специалисти в сферата на технологиите. Ако им кажеш да инвестират у нас обаче, те се притесняват”, потвърди Димитър Димитров.

„Тук им е непознат пазар. Те смятат, че възможностите може и да са добри, но не могат да са сигурни и нямат доверие. Вероятно ще минат още 10 години, докато тези нагласи се променят”, смята той.

„Убеден съм, че страната върви по правилния път и колкото повече чуждестранни инвестиции се осъществят тук, толкова повече доверие ще получаваме.
Една успешна съдебна реформа е ключова за постигането на тази цел. Липсата на справедливост и чувството за безнаказаност са двете неща, които трябва да се променят, за да има България различен облик", допълни Димитров.

За раждането на платформата Oxxy

Идеята за платформата Оxxy, на която всеки интернет потребител може сам да си направи сайт, хрумва преди няколко години на Димитър Димитров, докато подготвя докторската си теза в разработката на софтуерни системи. Той обаче решава да се отдаде на науката и да остави осъществяването на проекта за след време.

„Моя грешка беше, че изчаках няколко години. Докторантурата ми течеше в периода между 2009 г. и 2011 г., като изчаках да приключа с нея преди да започна с бизнеса. През тези 3 години обаче вече се появиха доста компании с подобни продукти”, припомня си Димитров.

По неговите думи са минали още няколко години в развиване на идеята, в изпробване на системата в технологичен аспект и в отстраняване на грешките в нея.

„Работата е, като имаш някаква идея и подход за изпълнение, директно да я осъществиш. Ние пробвахме един, втори, трети път, разписвахме идеите, отстранявахме грешките. Правилното обаче е – имаш една идея и започваш да работиш по нея, а ако не стане, започваш друга”, съветва Димитров и допълва:

„Времето е най-ценно в нашия бизнес. Ако ние спрем да се развиваме за 6 месеца, пазарът вече ще бъде друг, защото сектор е страшно динамичен. Конкуренцията е толкова сериозна, че всеки ден излизат нови компании. Може би в следващите 3-4 години този растеж ще продължи.”.

Шефът на Oxxy признава, че разковничето за успеха в сегмента на т.нар. автоматизация на уеб дизайн е в инвазивната политика. Линията, която и малките, и големите компании в индустрията следват, е на бърз растеж и влагане на огромни средства в реклама.

„Това е моделът в нашия бизнес – растеж, растеж, растеж, докато видиш, че нещата се позадържат на едно ниво и вече имаш достатъчно потребители. Тогава намаляваш агресията и рекламите, като излизаш на печалба. Цялата логика е, че твърдите ти разходи трябва да са доста по-малки от тези динамични разходи за популяризиране, които можеш да намалиш във всеки един момент”, разкри Димитров.

Идеята зад компанията

От Oxxy се опитват да улеснят всеки потребител, който иска да си направи собствен сайт, без да разчита на специалисти за това и без да харчи много пари. В същото време не необходимо той да има каквито и да е познания по програмиране или по уеб дизайн.

Потребителите, които искат да създадат своя интернет страница с некомерсиални цели, могат да го направят безплатно на платформата на компанията, като обаче те нямат достъп до някои от опциите и функциите на системата на платформата. От друга страна за корпоративен сайт, направен през oxxy, се плаща определена сума на месец.

„Стандартно за България цените за създаването на един фирмен сайт почват от 1000 стигат до 3000 лв. Потребителите пропускат този разход, като получават домейн, хостинг и поддръжка на страницата в пакет, като това им излиза около 100 лв. до 200 лв. на година”, обяснява Димитров.

За година от създаването си потребителите на платформата са няколко десетки хиляди, като те са регистрирани от около 160 различни държави. Тези от България са приблизително 4000.

Да работиш с маркетинг специалистите на Diesel и H&M

През есента на тази година от Oxxy планират да пуснат своя продукт на пазара в Швеция. Компанията все още набира инвестиции за популяризирането на проекта.

„Новите ни инвеститори, които ще се заемат с кампанията в Швеция, са от един местен медиен фонд. В него участват няколко медийни групи, като те инвестират в компанията ни с ПР и маркетинг специалисти. Те са известни имена там, като някои от тях са помогнали за налагането на някои големи международни марки, като Diesel и H&M”, разказва Димитров.

Той признава, че иска да привлече и поне още един български инвеститор в новия проект, тъй като в него основният капитал идва от скандинавски компании.