Когато бившият шеф на Ferrari Лука Кордеро ди Монтедземоло се обажда на своя колега и приятел Диего дела Вале през 2006 г. и му предлага да създадат компания за управление на високоскоростни влакове, приятелят му го пита какво е пил предишната вечер.

12 години по-късно двамата италиански предприемачи и техните съинвеститори, които влагат 1 млрд. eвро от собствените си пари в рисковия стартъп, наречен Italo, се готвят да реализират печалба от първоначалното публично предлагане на компанията на фондовата борса в Милано.

"Продаваме 40%, за да възстановим част от огромната инвестиция, но запазваме останалите 60%, за да имаме силно присъствие в бъдеще", казва пред Reuters ди Монтедземоло, който е основател и президент на Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV). Именно тя оперира най-луксозният и модерен влак на Апенините - Italo.

Трудният път към успеха

Дългогодишният шеф на Ferrari Лука ди Монтедземоло е сред най-успешните италиански бизнесмени

Източник: Getty Images

Дългогодишният шеф на Ferrari Лука ди Монтедземоло е сред най-успешните италиански бизнесмени

Компанията е първият частен конкурент на държавната Trenitalia, тръгва от нищото, а пътят напред е изпълнен с проблеми. На NTV са й нужни 6 години, за да пусне първия си влак по релсите, трябва да преодолее редица регулаторни препятствия, сред които и ожесточеното противопоставяне на държавния жп гигант Ferrovie dello Stato (собственикът на Trenitalia, б.р.), като част от битките им завършват в съда.

Компанията рискува да се разпадне и е принудена да започне увеличение на капитала, за да се спаси. През 2016 г. тя най-после спира да бъде на загуба. 

"Трябваше да вложим доста пари, за да купим влакове, да наемем хора, да харчим за обучение, преди да продадем първия си билет ... гледайки назад, направихме чудо", казва ди Монтедземоло.

Но всичко това изглежда вече е в миналото: през 2017 г. почти 13 млн. души са пътували с лъскавите червени влакове на Italo, приходите са се увеличили с 1/4, а основната печалба е скочила с 64% на годишна база.

Бързо и луксозно пътуване

Italo се движи средно с около 300 км/ч

Източник: Italo

Italo се движи средно с около 300 км/ч

На Апенините Italo е известен като "Влакът на Ferrari", защото е много бърз, елегантен и червен. С максимална скорост от 360 км/ч, той изминава 600-те километра от Милано до Рим за около 3 часа.

Удобствата са многобройни: пътниците могат да се насладят на луксозни кожени седалки, смарт телевизори в облегалките, безжичен интернет, безплатна телевизия и филми (влакът си има дори и киносалон), както и топла храна.

Стартирайки през април 2012 г., високоскоростният влак свързва Милано и Неапол с междинни спирки в Болоня, Флоренция и Рим. Маршрутът между Рим и Милано е най-оживеният в Италия, тъй като свързва столицата с икономическия и финансов център на страната.

Пътуващите се възползват от модерен високоскоростен влак и конкурентни цени, както и стандарти на обслужване, които значително превъзхождат тези в държавните железници.

Луксът и удобството са част от всяко пътуване с Italo

Източник: Italo

Луксът и удобството са част от всяко пътуване с Italo

Italo e поредният пример за ползата от конкуренцията - благодарение на него държавната Trenitalia също подобрява услугите си.

Растеж с пари от борсата

Компанията очаква да завърши предлагането на акции до февруари, съобразно пазарните условия и одобрението на регулаторите.

Потенциалната волатилност около парламентарните избори в Италия на 4 март може да забави емитирането с няколко седмици или месеци, но няма да провали плановете за публично предлагане, уверява бившият шеф на Ferrari.

Както ди Монтедземоло, така и главният изпълнителен директор Флавио Катанео, който планира да запази собствения си дял от 5% в компанията, смятат, че Italo генерира достатъчно свободни парични потоци за финансиране на плановете за растеж.

Самият ди Монтедземоло понякога се възползва от удобствата на влака си

Източник: Getty Images

Самият ди Монтедземоло понякога се възползва от удобствата на влака си

Компанията, която е с основен марж на печалба от около 35%, трябва да се разглежда като инфраструктурна фирма с предвидима цена, заяви Катанео.

Никой от двамата мениджъри не коментира възможната оценка за дружеството. Но одобреният мандатът за обратно изкупуване на акции предполага оценка от около 2 млрд. евро.

През миналата година емитирането на облигации на стойност 500 млн. евро привлече 4 пъти по-голямо търсене. Italo обеща да изплати между 50 и 70% от нетните печалби като дивиденти през следващите 3 години.

"Пазарът ще определи цената. Ако ни хареса, ще продаваме, ако не, нямаме никакво задължение", каза Катанео.

Разширяване с поглед към чужбина

Италианският бизнесмен е визионер, чийто поглед винаги е насочен към бъдещето

Източник: Getty Images

Италианският бизнесмен е визионер, чийто поглед винаги е насочен към бъдещето

Компанията иска да бъде готова за по-нататъшно разширяване в Италия, но и да изнесе своя бизнес модел в чужбина, след като влязат в сила нови правила на ЕС, които ще отворят пътническите жп мрежи за конкуренция и ще създадат единен пазар от 2020 г.

Превозвачът наскоро поръча 17 нови влака EVO на френската Alstom, без да издаде нов дълг, увеличавайки подвижния си състав до 42 влака. Това е част от подготовката за нови маршрути, като популярната връзка Торино-Венеция, която ще бъде пусната през май.

Всичко това е в полза на пътниците, които се наслаждават на транспортна услуга от най-високо качество.

Italo пътува из красивата Тоскана

Източник: Travel in Tuscany

Italo пътува из красивата Тоскана

"Новите италиански високоскоростни влакове Italo предоставят точно това, което искате за междуградско пътуване: комфортни седалки и добро обслужване на борда при почти 200 мили в час (322 км/ч), без нито едно от безпокойствата при пътуванията със самолет на къси разстояния.

Новият Italo представлява най-доброто при високоскоростните железопътни пътувания и е удоволствие, което трябва да изживеете", пише популярният писател и пътешественик Ед Пъркинс във в. Chicago Tribune.