"Бърза писта". Това е мотото на нов европейски проектозакон, внесен от българския евродепутат от ЕНП, България - Андрей Новаков, имащ за цел по-бързото изпълнение на големи инфраструктурни проекти в Европейския съюз, включително у нас.
"Тази идея вече има 75 процента одобрение в Европарламента и по всичко личи, че още тази есен ще се превърне в ново законодателство. Това ще е особено важно за страна като България, където има буксуващи ключови транспортни проекти на стойност стотици милони евро", коментира за Money.bg от Европарламента в Страсбург Андрей Новаков.
Идеята на "бърза писта" - по-малко бюрокрация и контрол от ЕК
Новото законодателство трябва да даде гаранции, че вече отпуснато финансиране няма да бъде загубено от административни и политически пречки - нещо, на което сме свидетели от години в България.
"Идеята е, че Европейската комисия вече ще изпълнява особен надзор и няма да позволява при смяна на един кмет с друг или смяната на едно правителство с друго работата да спира, при положение че даден проект, например за изграждане на пътен възел или отсечка от магистрала вече е одобрен", посочва Новаков.
По данни на Европейската сметна палата средното забавяне на големите инфраструктурни проекти в рамките на ЕС е между 11 и 15 години
Източник: БГНЕС
"Давам ви един такъв пример - опашката в Русе от тирове често е по един-два дни. Когато обаче сме на посещение с колеги от Европейския парламент опашката се стопява за часове. Очевидно може да се работи по-добре, просто трябва европейски контрол. В противен случай затъваме в собственото си нежелание да се развиваме и губим европейски пари", подчертава евродепутатът от ЕНП - България.
След като законодателството влезе в сила, големите инфраструктурни проекти трябва да се ползват от редица предимства - ускорена процедура, опростена бюрокрация, съкратени срокове, безплатна техническа помощ и съдействие - не само от ЕК, а и от Европейската инвестиционна банка.
"Когато една държава реши да инвестира в международен транспортен коридор, който например засяга България, нашата страна няма да има право да бави или бойкотира дадения проект заради своите вътрешнополитически противоречия", подчертава Андрей Новаков.
Финансиране на българските инфраструктурни проекти
Според евродепутата, новото законодателство най-сетне ще доведе до изпълняването на ключови проекти у нас като магистрала "Струма", например.
"Първо, по Е-79 от Видин до Петрич, не може международен транспортен коридор, който тръгва от пристанището в Солун да се събира в двулентов път край Мездра - пътят трябва да бъде завършен до Видин, за да има смисъл и от Дунав Мост 2.
Задължително тунелът под Шипка, който ще свърже Русе със Свиленград, затова е и изградена магистрала "Марица". И други ключови проекти в България като магистрала "Черно море", между Варна и Бургас и магистрала "Рила" от Кюстендил до София", обобщава евродепутатът Андрей Новаков.
Legalen
на 17.06.2023 в 18:07:44 #4„Siemens инвестора на три континента!» Ами да пpoчeтeм ĸьдe в Eвpoпa щe ca щacтливцитe: чexитe ca нapeд, cлeд тяx идвaт paзни pyмьнци, cьpби, cлoвaци…A Бьлгapия? Aми тo , Cимeнc имa eднa лaбopaтopия вьв Bapнa….Зaceгa cтигa! Haпpaвeтe cи peфopмитe па тогава ще си помислим!
Legalen
на 17.06.2023 в 15:48:23 #3«….може» или «би могло» или «щеше». Лингвистите наричат тази форма на изразяване «Конюнктивна», т.е. условна, демек «може» ама може и да «не може».А ние научаваме от медиите че «в Сьрбия еди кой си инвестира едиколко си и строежа започна» . Подобно и в Румьния, подобно е и за Словакия, Унгария,Словакия. Даже и в Сенегал, или Сиера Леоне или не знам още в коя земна точка не се е появил някой голям инвеститор, освен в дьржавата, за която ти обещаваш че «може…» Е , пиши един пьт защо досега винаги е минавало само с «можеше ама не стана».
Legalen
на 17.06.2023 в 15:33:45 #2Бориславе, аз чета от три десетилетия все такива новини
no-noi
на 17.06.2023 в 00:16:04 #1Енп е организирана престъпна група