"Бърза писта". Това е мотото на нов европейски проектозакон, внесен от българския евродепутат от ЕНП, България - Андрей Новаков, имащ за цел по-бързото изпълнение на големи инфраструктурни проекти в Европейския съюз, включително у нас.

"Тази идея вече има 75 процента одобрение в Европарламента и по всичко личи, че още тази есен ще се превърне в ново законодателство. Това ще е особено важно за страна като България, където има буксуващи ключови транспортни проекти на стойност стотици милони евро", коментира за Money.bg от Европарламента в Страсбург Андрей Новаков.

Идеята на "бърза писта" - по-малко бюрокрация и контрол от ЕК

Новото законодателство трябва да даде гаранции, че вече отпуснато финансиране няма да бъде загубено от административни и политически пречки - нещо, на което сме свидетели от години в България.

"Идеята е, че Европейската комисия вече ще изпълнява особен надзор и няма да позволява при смяна на един кмет с друг или смяната на едно правителство с друго работата да спира, при положение че даден проект, например за изграждане на пътен възел или отсечка от магистрала вече е одобрен", посочва Новаков.

Четири магистрали, трети мост над Дунав и тунел под Шипка, ще бъдат готови до 2030 година

Четири магистрали, трети мост над Дунав и тунел под Шипка, ще бъдат готови до 2030 година

Предвижда се и активна работа по изграждането на още 4 моста на река Дунав - при Оряхово, Никопол, Свищов и Силистра

По данни на Европейската сметна палата средното забавяне на големите инфраструктурни проекти в рамките на ЕС е между 11 и 15 години

Снимка 581340

Източник: БГНЕС

"Давам ви един такъв пример - опашката в Русе от тирове често е по един-два дни. Когато обаче сме на посещение с колеги от Европейския парламент опашката се стопява за часове. Очевидно може да се работи по-добре, просто трябва европейски контрол. В противен случай затъваме в собственото си нежелание да се развиваме и губим европейски пари", подчертава евродепутатът от ЕНП - България.

След като законодателството влезе в сила, големите инфраструктурни проекти трябва да се ползват от редица предимства - ускорена процедура, опростена бюрокрация, съкратени срокове, безплатна техническа помощ и съдействие - не само от ЕК, а и от Европейската инвестиционна банка.

"Когато една държава реши да инвестира в международен транспортен коридор, който например засяга България, нашата страна няма да има право да бави или бойкотира дадения проект заради своите вътрешнополитически противоречия", подчертава Андрей Новаков.

Финансиране на българските инфраструктурни проекти

Според евродепутата, новото законодателство най-сетне ще доведе до изпълняването на ключови проекти у нас като магистрала "Струма", например.

"Първо, по Е-79 от Видин до Петрич, не може международен транспортен коридор, който тръгва от пристанището в Солун да се събира в двулентов път край Мездра - пътят трябва да бъде завършен до Видин, за да има смисъл и от Дунав Мост 2.

Задължително тунелът под Шипка, който ще свърже Русе със Свиленград, затова е и изградена магистрала "Марица". И други ключови проекти в България като магистрала "Черно море", между Варна и Бургас и магистрала "Рила" от Кюстендил до София", обобщава евродепутатът Андрей Новаков.

До 2026-а трябва да има станции за зареждане на електромобили на всеки 60 км по главните магистрали на ЕС

До 2026-а трябва да има станции за зареждане на електромобили на всеки 60 км по главните магистрали на ЕС

Всяка държава членка ще трябва да се ангажира със задължителна цел