Директорът на дирекция "Железен път и съоръжения" в НК "Железопътна инфраструктура", инж. Видин Колев, пред money.bg

Г-н Колев, на какъв етап е ремонтната дейност в НКЖИ, извършвана с капиталовия трансфер от държавата към полугодието?

Сумата, която сме използвали до момента за тези дейности е 23 млн. лв., като до края на годината се очаква да вложим общо 44 млн. лв. Работи се активно по над десет отсечки и обекти.

В момента тече процедура за изпълнител на участъка Захарна фабрика - Горна баня, която е почти към финала, като след ремонта очаквам да намалим значително разходите за нейното поддържане. Другата отсечка е Илиянци - Курило път 2, която вече получи акт 16.

Друг обект, който се изпълнява е път 2 на междугарието Своге - Бов с дължина от 8 километра, като се ремонтират и две спирки по трасето - Церово и Желен. Очакваме този ремонт да приключи в края на другия месец.

В участъка Мездра - Мездра Изток приключваме изграждането на втората линия, чието строителство започна от 60-е години. Така вече по цялото трасе от София до Варна ще има две линии. Очакваме това да се случи също в края на август.

По трасето Смядово - Комунари има два участъка в ремонт, като там предизвикателство е укрепването на скалните маси, които се свличаха и предизвикваха инциденти. Там в най-скоро време ще бъде възстановено движението.

За линията Пирдоп - Антон вече имаме изготвен проект и сключен договор и от 23 юли започва реалното изпълнение. Отсечката е 6 км. и е в тежко състояние в момента.

На гара Гурково след тежък жп инцидент се налага възстановяване на трети коловоз, като и там сме предприели съответните действия за това. Там движението не е прекъснато.

Рехабилитираме и участъка Плачковци - Кръстец и Кръстец - Радунци, заедно с гара Кръстец, която често се наводняваше и един стоманен мост.

Каква е общата дължина на ремонтираните отсечки?

Заедно със започнатите от миналата година трасета, които ще приключим тази година, очакваме да завършим цялостната реконструкция на 55 км. железен път. Отделно със това работим и по отсечки, които не подменяме всичко не правим сериозни подновяване и ги класифицираме като средни ремонти. На среден ремонт ще бъдат подложени около 70 км. от жп мрежата.

В какво състояние са мостовите съоръжение и тунелите, разположени по ЖП пътя?

Мостовете и тунелите представляват елементи от долното строене на железопътните линии (носещите конструкции на траверсите и релсите - б.р). За да следим състоянието, има изградена система, която да оповестява за евентуални аварии, за да може влаковото движение да бъде своевременно прекъсване. Наблюдението на съоръженията се извършва ежедневно от персонал, който ги обхожда.

Наред с това правим периодични прегледи - пролет и есен, за да сме сигурни, че всичко е наред.

Не всичко обаче е по "мед и масло". По нашите констатации по 40 стоманени моста трябва да възстановим антикорозионното покритие (боя и др.) и да отстраним някои дефекти. За целта ще са ни необходими около 2.5 млн. лв., които ще разсрочим във времето.

При стоманобетонните съоръжения основен проблем е нарушаването на хидроизолацията, защото голяма част от тях са на повече от 50 години, като има необходимост от рехабилитация на 20 такива съоръжения.

От спешен ремонт се нуждаят 10 тунела, като най-големият от тях е Козница по линията София Карлово и е с дължина близо 6 км.