Стефан Цонев е роден през 1983 година. Той е дипломант на Професионална гимназия по селско стопанство "Бузема", гр. София и е стартирал първия си собствен бизнес (фирма за озеленяване и поддръжка) през 2003 година в Лондон. Пет години по-късно той се връща в България, стартирайки земеделски бизнес, който довежда до основаването на ферма "Green to Go" през 2012 година.

- Г-н Цонев, ферма Green To Go развива дейност у нас вече почти 10 години. Как се промени бизнеса Ви за този период? Бихте ли посочили в конкретни цифри как се увеличи в обеми той?

Водещ принцип в бизнеса ми е непрестанното внедряване на иновации. Въпреки че сме сравнително малко стопанство, ние не спираме да се стремим към модернизация, защото знаем, че само този подход ще ни осигури нужното предимство на пазара.

През изминалите почти 10 години винаги сме се придържали към добрите производствени практикиq въведени от Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ) и Национална Служба за Растителна Защита (НСРЗ), и ги допълваме с международното ноу-хау, което добиваме при посещения на големи форуми за земеделие. Поставил съм си за цел всяка година да внедряваме поне по една иновация, както и да се учим от нашите партньорски ферми в Италия, с които търгуваме през зимния сезон.

Стефан Цонев

Източник: Green To Go

Стефан Цонев

Технологиите, които сме въвели в стопанството си през последните няколко години, са обширна тема за разговор, но бих дал за пример засаждането чрез хартия, което намалява многократно прилагането на продукти за растителна защита, както и засенчващите мрежи и поливна система, които пестят воден ресурс и се управляват уеб базирано в реално време. BIO TURBO технологията, която удължава живота на продукта на щанда, като елиминира вируси и бактерии в продукцията чрез озониране, също е ключова за развитието. Като допълнение към всичко изредено можем да споменем и редицата модерни специализирани машини и прикачен инвентар, както и соларни панели, които ни осигуряват чиста енергия за работа на част от помпите и електрониката ни.

Всички тези технологии ни правят ефективни и устойчиви като производство. Благодарение на тези технологии и иновации пестим ресурси, намаляваме нуждата от третиране на продукцията с препарати за растителна защита, удължаваме срока на годност на крайния ни продукт по естествен начин. Относно конкретните цифри - годишните обороти на фермата са се увеличили десетократно от основаването ѝ до сега. През първите ни години годишният ни оборот беше от 60 000 до 100 000 лв., а към момента ръстът е с около 600%.

- Разкажете малко повече за това с какво точно се занимава компанията и какви продукти предлага?

Основах Green to Go през 2012 година. Фермата се намира в село Черньово, община Ихтиман, и е специализирана в отглеждането на листни зеленчуци, бейби листа от спанак, рукола, различни видове салата и свежи подправки. Бизнесът ми е един от първите в България, които отглеждат рукола. Когато започнах, този листен зеленчук беше не особено познат у нас. Спанакът също е наш "специалитет". Готов е за кулинарни приключения без губене на време в досадно почистване и подготовка. Свежите ни подправки - босилек, мащерка, розмарин, мента, девисил, са "тайните съставки", които носят изключителен вкус и добавена стойност на всяко ястие. Гордеем се с всеки продукт и знаем, че той ще донесе здраве и свежест за всички клиенти.

Снимка 536761

Източник: Green To Go

- Green to Go продава, както продукти собствено производство, така и е вносител на такива за България. Каква част от продукцията Ви е отгледана у нас?

Около 50% от продукцията, която продаваме, е наше собствено производство. Този факт е свързан с дългия зимен период у нас, през който ние не произвеждаме. За да запазим работните места във фермата, а и за да не спираме доставките към нашите клиенти започнахме внос на идентични на нашите продукти от големи европейски производители. В началото започнахме партньорство с една от най-големите ферми за бейби листа и листни зеленчуци в северна Гърция. Там обаче проблемът с ниските температури също е наличен. Ето защо потърсихме надежден партньор и в Италия. Всички партньорски ферми, от които сме купували продукция познаваме добре. Посетили сме ги лично и сме се уверили в качеството и сигурността на продукцията, която влагаме в пакетите си.

- А какъв тип стоки внасяте и от кои пазари?

Към момента работим с 2 италиански ферми, като купуваме от тях листни зеленчуци и свежи подправки през зимния сезон - от ноември до април. Всички продукти, които купуваме, са непакетирани и са в насипно състояние. Опитът ни показва, че само правилните методи на съхранение в комбинация с ежедневна селекция на продукта, могат да осигурят високо качество и максимално дълъг живот на щанда на пакетирания продукт. А това е от съществено значение както за нас като търговци, така и за успеха на нашите клиенти и не на последно място, за вкусния краен резултат на трапезата на крайния потребител.

- За нишовите производители от ключово значение за развитие на бизнеса им е партньорството с водещите търговски вериги. Green to Go работи с BILLA България от 2012 година. Как това допринесе за разрастването Ви?

Ние сме на мнение, че когато една компания се занимава с храни, основната ѝ цел трябва да бъде предлагането на качествен продукт. Добрата храна означава здраве. Още от самото начало, идеята ни беше да създадем стопанство, което да е близо до големия град и да предлага свежа продукция, която да има максимално кратък път до трапезата на крайния потребител. Искахме да докажем, че с минимален въглероден отпечатък и чрез директни продажби към големи магазини, локалната земеделска продукция има бъдеще в дома на градския човек.

Снимка 536759

Източник: Green To Go

Това наше желание ни накара да се свържем с потенциални партньори. За щастие, попаднахме на хора на ръководни позиции в BILLA България, които мислеха по същия начин и бяха готови да започнат дългосрочно партньорство с нас от самото начало. И до ден днешен работим с тях и срещаме разбиране и точност в отношенията, а производствените ни планове са съобразени с нуждите на пазара. Подобно партньорство е безценно особено в сектор като земеделието. Колкото и усилия и модерни технологии да прилагаме, в крайна сметка ние сме зависими от климатичните условия и те до голяма степен определят качеството и количеството на реколта ни. Следователно нашите партньори трябва да разбират това и да съобразяват изискванията си с реалността на конкретния производствен сезон. В магазините на BILLA България могат да бъдат намерени целогодишно всички продукти от асортимента ни.

- Как помогна на бизнеса Ви партньорството с BILLA България през изминалата 2020 година, която беше безпрецедентна за всички сектори?

В период на трудности BILLA България винаги са били и са останали наш партньор. Изминалата година беше изненадваща за всички бизнеси, но въпреки турболенциите в нито един момент не сме поставяли под въпрос партньорството ни. Поради ред причини не винаги разполагахме с необходимите количествата продукция, следователно не успявахме да изпълним поръчките си, мениджърите от BILLA проявиха разбиране. А всеки производител знае колко ценно е да имаш клиент, който в трудни моменти не прилага заплахи и не внася излишно напрежение. Такива търговски взаимоотношения, могат в пълния смисъл на думата да се нарекат партньорство.