До края на текущата година глобалният недостиг на компоненти за автоелектрониката ще намали производството на автомобили със 7-9 милиона бройки. Ситуацията ще се стабилизира не по-рано от 2022 г., според проучване на The Boston Consulting Group (BCG ) въз основа на данни на IHS Markit.

В същото време, според Международната организация на автомобилните производители (OICA), през 2020 г. в света са произведени 78 милиона автомобила, което е с 16% по-малко от предходната година.

Според BCG, през първото тримесечие на 2021 г. производствените загуби на световните автомобилни производители възлизат на приблизително 1,4 милиона автомобила, през второто тримесечие - на 2,6 милиона единици. През 3-то и 4-то тримесечие, според прогнозите на компанията, спадът ще бъде от 3 милиона до 5 милиона единици, в зависимост от сценария за развитие на пазара.

Оценките на BCG показват, че най-значителните производствени загуби през първите шест месеца на 2021 г. са претърпели Ford (спад от над 700 хиляди бройки), Stellantis (марки Chrysler, Citroen, Dodge, Fiat, Jeep и др. - спад от почти 600 хиляди единици).) и Renault-Nissan-Mitsubishi (спад с повече от 415 хиляди единици).

Авторите на изследването заявяват, че проблемът възниква още преди пандемията и се влошава от увеличеното търсене на чипове от производители на други стоки (по-специално за потребителска електроника), въздействието на неблагоприятните метеорологични условия върху веригите за доставки (ледена буря в Тексас) и други форсмажорни събития (пожар във фабрика за чипове в Япония).

"Доставките на микросхеми постепенно се възобновяват, но пандемията продължава да прави своите корекции. По- активно възстановяване на производството през третото тримесечие не се случва поради избухването на делтата варианта на коронавируса. Така че очакваме предлагането на микрочипове да достигне нивото, когато ще може да задоволи търсенето на индустрията, не по-рано от втората половина на 2022 г. ", каза експерт BCG Владислав Бутенко пред Интерфакс, добавяйки, че тази ситуация може да оказват негативно влияние върху плановете за развитие на електрическия транспорт, който е по -зависим от електронните компоненти от традиционните автомобили.

"Виждаме също, че производителите на други компоненти за превозни средства започват да мислят за коригиране на обема на производството поради принудителния спад на търсенето от автомобилната индустрия. Ако това се случи без тясно взаимодействие между страните, има вероятност за системно и доста дългосрочно прекъсване във веригите за доставки ", отбелязва Бутенко.

BCG отбелязва, че световната автомобилна индустрия постепенно увеличава резервите от капацитет за производство на чипове. Въпреки това през четвъртото тримесечие се очаква силно търсене на чипове от други индустрии, водено от очаквания ръст на продажбите на потребителска електроника поради началото на учебната година и коледно-новогодишните празници, което отново може да доведе до увеличаване на недостига на чипове.