Birkenstock излезе на борсата в сряда тази седмица. За разлика от колегите си с IPO-та през 2023 г., компанията има почти 250-годишната компания. Тя предложи 10,75 милиона акции по 46 долара за акция на Нюйоркската фондова борса под символа BIRK.

Тази цена, в средата на първоначалния си диапазон от $44 до $49 на акция, доведе до това компанията да набере приблизително $1,48 милиарда. Когато се комбинира с обикновените акции в обращение след приключване на предлагането, общата оценка на Birkenstock се оценява на 8,6 милиарда долара.

Какво се случва напоследък на световния пазар на IPO

Какво се случва напоследък на световния пазар на IPO

Оживлението е най-голямо в Азия, какво става в Европа и САЩ

Не толкова добре протече търговията, обаче, с акциите на компанията след старта им вчера. В крайна сметка те приключиха с понижение от 5,80 долара или 12,6%, с което пазарната капитализация вече възлиза на 7,5 млрд. долара.

Много от компаниите, които станаха публични през 2023 г., са не само новодошли на публичния пазар, но и имат по-нова история.

За сравнение, базираната в Англия технологична компания Arm (ARM), която наскоро проведе първично публично предлагане, е основана като компания през 1990 г. Веригата средиземноморски ресторанти Cava (CAVA) отвори първия си ресторант през 2010 г. А компанията за доставка на хранителни стоки Instacart (CART) стартира в района на залива на Сан Франциско през 2012 г. , същата година е основана софтуерната компания Klaviyo (KVYO).

Годината бе луда за IPO. Но сега акциите на тези компании падат

Годината бе луда за IPO. Но сега акциите на тези компании падат

Две трети от компаниите, които станаха публични тази година, се търгуват под цените при дебюта им

Богатото наследство на Birkenstock също е по-дълбоко от това на други наследени компании по време на техните IPO-та: Goldman Sachs станаха публични 130 години след основаването си, American Express беше на 127 години по време на публичния си дебют, Johnson & Johnson станаха публични на 108 години , Campbell Soup се присъединиха към публичните пазари след 85 години бизнес.

Марката Birkenstock, на практика, е по-стара от САЩ

Това е още една глава за базираната в Германия марка обувки. Основана през 1774 г., историята на произхода на марката започва преди 249 години. И все пак брандът Birkenstock успя да остане актуална през всичките тези години, като сега излиза на най-високата сцена.

Марката е "като преоткриване на стара винилова плоча и осъзнаване, че това е вечен хит", каза Съни Бонел, главен изпълнителен директор и основател на брандираща агенция Motto пред Yahoo Finance. "Birkenstock носи своята история и ценности като знак на честта."

Според уебсайта на компанията, произходът на марката обувки може да бъде проследен до 1774 г. до Йохан Адам Биркенщок, който е посочен като "поданик и обущар" в църковните архиви в Ланген-Бергхайм, Германия.

Повече от 100 години по-късно, през 1896 г., пра-правнукът на Йохан, Конрад Биркенщок, става известен като "майстор обущар" и започва да произвежда и продава "гъвкавите стелки за крака".

През 1902 г. Конрад създава профилираната опора за дъга, с която Birkenstock е известна, а през 1925 г. Birkenstock открива нова фабрика във Фридберг, Германия, за да произвежда "синята подложка за крака", която продава и до днес.

Бизнесът започва да се развива през 60-те години с представянето на първия си сандал за фитнес с една каишка, наречен Madrid Model.

През 1966 г. Birkenstocks идва на американския пазар. Разширяването в САЩ "предостави многобройни възможности за растеж на марката Birkenstock, особено в Калифорния, където има нова култура на млади потребители, които ценят функцията, целта и индивидуалността", посочва компанията в своето заявление S-1.

Birkenstock продължи да расте. През 2021 г. братята Кристиан Биркенщок и Алекс Биркенщок взеха решението да продадат мажоритарния дял от компанията на частната инвестиционна компания L Catterton и нейните филиали, включително инвестиционната компания за луксозни стоки на Бернар Арно, Financière Agache.

Компанията също така посочи Оливър Райхерт, който сега прави компанията публична, като единствен изпълнителен директор.

"Въпреки това наследство, Birkenstock остава зареден с ниво на младежка енергия, с цялата свежест и творческа гъвкавост на вдъхновен стартъп от Силиконовата долина", написа Райхерт преди IPO-то на Birkenstock. "Запазихме оригиналния дух на нашите предци, които поставиха основите на глобален бизнес, който е по-актуален от всякога."

През фискалната 2022 г. компанията е донесла приходи от 1,24 милиарда евро, нараствайки с годишен темп от 20% от фискалната 2014 г. до миналата година. Тя също така продаде 30 милиона бройки през 2022 г.

От уста на уста

е най-голямата маркетингова стратегия на компанията. Компанията заяви в документ, че нейният универсален характер й позволява да се хареса на "широк кръг потребители по възраст, пол и социално-икономическа демография".

"Представете си група, която не рекламира, но разпродава концерти", каза Бонел. "Това е Birkenstock. Когато една марка спечели доверие и любов, това е като запалване на огън."

Въпреки че компанията е в своето седмо поколение лидерство, тя може да използва всяка възраст, добави Бонел.

"Може да изглежда като бумър хипи в стая, пълна с милениали и поколение Z, но това е гениалното", обясни тя. "Марката говори на езика на младите."

Сега тази вековна компания е подложена на крайно изпитание.

Снимка 637439

Източник: GettyImages

"Може би това е истинският тест за това дали IPO пазарът наистина се отваря отново или това е фалшива буря", каза Бен Лайдлър, глобален пазарен стратег на eToro, пред Yahoo Finance.

Основателят и управляващ партньор на Torch Capital Джон Кейдан е предпазлив, че продължаващото намаляване на потребителските разходи може да навреди на компанията.

"Birkenstocks попада в класацията на хубаво е да имаш"

каза той пред Yahoo Finance Live. "И ако хората затягат коланите си, това може да е типът покупка, която може да не направят през следващите година или две."

Освен това Барет Даниелс, съуправител на IPO услугите в САЩ в Deloitte, е скептичен относно апетита на инвеститорите за нови играчи на пазара.

"Бих казал, че това не е перфектен IPO прозорец, но е прозорец", каза той пред Yahoo Finance Live. "Търсенето е налице, инвестиционното търсене, но въпросът е кой е готов да тръгне?"

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.