Зад рекордната година за първичните публични предлагания в Съединените американски щати се крие една неприятна истина: две трети от компаниите, които станаха публични тази година, се търгуват под цените на IPO-то, пише The Wall Street Journal.

През 2021 г. компаниите набраха рекордни средства. Основателите на стартъпи и ранните инвеститори успяха да спечелят от високите оценки. И през първите осем месеца на годината акциите на компаниите, които направиха IPO тази година, се покачваха. През ноември те се търгуваха средно с 12 процента над първоначалната цена, по данни на Dealogic. Но към края на декември те паднаха с 9 процента под цените от IPO-то.

Инвеститори, банкери и трейдъри посочват две основни причини за спада.

Първата е, че Федералният резерв даде сигнал, че догодина ще започне да увеличава лихвите, което пък предизвика разпродажба в технологичните акции. Привлекателността на множество IPO е, че компаниите някой ден може да започнат да носят огромни печалби. Но това може и да не се случи. По-високите лихви променят математиката при изчисляването на алтернативната цена (opportunity cost) за инвеститорите, които залагат на ръст на печалбите на компаниите в бъдеще. Когато лихвите са близо до нула, има смисъл да се плати премия за потенциална голяма възвращаемост в бъдеще. Когато лихвите растат, това предложение е по-малко привлекателно.

Втората причина е безпрецедентният брой на компаниите, които излязоха на борсата. През 2021 г. в САЩ бяха осъществени почти 400 традиционни първични публични предлагания и още 600 излизания на борсата чрез spac компании.