Една от най-бързо набиращите популярност онлайн платформи за пазаруване вероятно постави и друг рекорд - със скоростното си превръщане в главен проблем на регулатори и бизнес организации по целия свят. Китайската Temu е изправена пред сериозно изпитание в Европейския съюз, след като днес изтече крайният срок, който еврокомисията даде на платформата, за да обясни как ще се бори с незаконните стоки.
Това се случва в рамките на официално запитване за информация, отправено на 11 октомври по новия Законодателен акт за цифровите пазари на ЕС. Той е специално насочен към глобалните онлайн гиганти. От компанията се очакваше до 21 октомври да предостави "подробна информация и вътрешни документи относно предприетите мерки за смекчаване на последиците от присъствието и повторната поява на търговци, продаващи незаконни продукти на нейния онлайн пазар".
Защо се случва всичко това?
През последните 2 години Temu (и неговият конкурент Shein) се превърна в синоним на пазаруването на евтини дрехи, домашни потреби и други стоки - с ниски цени, безплатна самолетна доставка и различни допълнителни промоции. Така платформата бързо натрупа над 75 млн. потребители само в ЕС. Това я квалифицира като много голяма онлайн платформа по смисъла на новите разпоредби, които действат от 2024 г.
Този нов статус върви "в комплект" с критики от потребителски, екологични и бизнес организации, според които стоките в Temu и останалите подобни сайтове се продават на цени под пазарните, но освен това и не покриват евроизискванията за безопасност - а генерираният от доставките въздушен трафик има гигантски въглероден отпечатък.
"Има съмнение доколко е известно за потребителите кой търговец предлага дадената стока. Понякога се оказва, че платформата я продава уж от свое име, а отзад стои друг търговец. Или името на търговеца не става ясно, докато потребителят не сключи договора за покупка от него. А това нарушава изисквания, на които тази платформа вече трябва да отговаря, след като е определена като "много голяма" по Законодателния акт за цифровите услуги", коментира пред Euronews Габриела Руменова от организацията "Ние, потребителите".
Явно именно във връзка с качеството на стоките е и искането за информация от ЕК. "Това е важно и от гледна точка на потребителите, но и от гледна точка на европейския бизнес. Заливането на европейския пазар с продукти от трети държави, които не се придържат към стриктните изисквания, които се налагат от европейското право, но са много по-евтини и правят дъмпинг на пазара, вреди на европейските производители. Когато не спазват никакви изисквания, свързани например с безопасността, ефектът е негативен и спрямо потребителите. Ролята на ЕК е двояка - да защити интересите както на производителите, така и на потребителите", коментира пред Money.bg зам.-председателят на Комисията по вътрешния пазар и защитата на потребителите в Европейския парламент Никола Минчев.
От Temu категорично отхвърлят всички обвинения, като заявяват, че следят качеството на предлаганото на платформата им и не си позволяват дъмпинг.
Какво следва?
Към момента не е ясно дали и какво са отговорили на Брюксел от Temu. В отговор на запитване на Money.bg, от компанията заявиха следното: "Спазваме законите и регулациите на всички пазари, на които оперираме. Активно си сътрудничим с Европейската комисия и се съсредоточаваме върху това да гарантираме, че нашите практики са напълно съобразени с местните разпоредби".
Според европейските правила, от отговорите на Temu ще зависят следващите стъпки на ЕК. Може да се стигне до започване на производство срещу платформата - а забавянето или подаването на невярна, непълна или подвеждаща информация се наказва с глоби.
Наказанията са предимно финансови. Глоба до 6% от глобалния годишен оборот се налага при установено нарушение на задълженията по Законодателния акт за цифровите пазари, неизпълнение на привременните мерки или нарушение на направените ангажименти. В случая на Temu това би означавало около 830 млн. евро.
Възможно е и да се налагат санкции в размер на 5% от средния дневен глобален оборот за всеки ден забавяне на прилагането на предписанията.
Крайната мярка е временно спиране на услугата на територията на ЕС. Това става в рамките на процедура с участието на съд в страна членка на ЕС. В сайта си Европейската комисия подчертава, че подобни действия ще се прилагат при продължаващо нарушение, което заплашва живота и здравето на потребителите и води до криминални престъпления.
Единствено юристите в Брюксел могат да кажат доколко онлайн платформа за търговия може да попадне под ударите на тези текстове. Никола Минчев припомня, че основен принцип на правото е градацията - започва се с дадена мярка и "отрязването" на достъпа се случва чак след като нищо друго не е подействало.
В ЕП също има дебат по темата, в който българският евродепутат ще участва. "Аз самият не съм против свободната конкуренция в никакъв случай, но съм против нелоялната конкуренция. Когато правиш дъмпинг на европейския пазар, това не е добре нито за европейския потребител, нито за европейския производител", категоричен е той.