Един от най-богатите хора в света - Илон Мъск, залага бъдещето на Tesla на продукт, който все още не е налице и това може да не е най-добрата идея, според някои пазарни наблюдатели.
Разбира се, ако стратегията проработи, той ще е променил фундаментално автомобилната индустрия с $3 трилиона - отново. Мъск каза наскоро, че софтуерът за самостоятелно шофиране на Tesla, наречен Full Self Driving или FSD, може да генерира печалба за неговата компания дълго след първоначалната продажба на купувач на автомобил.
"Ние наистина имаме това уникално стратегическо предимство... ние правим кола, която, ако автономността се развие и смятаме, че ще го направи... ще струва адски много повече в бъдеще, отколкото сега", каза Мъск на конферентния разговор за печалбите на компанията си за първото тримесечие.
"Така че технически е... възможно да се продаде кола с нулева печалба, но все пак нетната настояща стойност на бъдещите парични потоци, свързани с тази продажба да бъде много значителна."
Мъск каза, че FSD има стойност, за която си струва да се плати, защото един ден ще поеме всички задачи за шофиране в определени ситуации. Най-настроените инвеститори в Tesla, като Кати Ууд от ARK Invest, залагат, че FSD ще превърне автомобилите Tesla в роботаксита, които могат да правят пари за собствениците и компанията.
Това е революционна идея - и печеливша. Ако Tesla до края на десетилетието продаде софтуер за самостоятелно шофиране на половината от всички собственици на Tesla, прогнозирано за 100 долара на месец, компанията ще очаква, може би, 5 милиарда долара годишен свободен паричен поток, който теоретично може да нарасне дори ако компанията никога не е продала допълнителна Tesla.
Все пак инвеститорите не са сигурни, че една автомобилна компания трябва да намали акцента върху правенето на пари от продажбата на автомобили. Акциите на Tesla се понижиха с около 12%, откакто бяха отчетени печалбите за първото тримесечие.
За сравнение индексите S&P 500 и Nasdaq Composite добавиха около 1% за същия период. Другият проблем е, че FSD все още не управлява колата. Засега това е нещо, което автомобилната индустрия нарича система за автономно шофиране от ниво 2. Това означава, че FSD може да изпълнява много задачи по шофиране, но хората-шофьори трябва да обръщат внимание през 100% от времето.
За да стане роботакси или просто по-ценно за ежедневните шофьори, едно превозно средство трябва да има най-малко система за автономно шофиране от ниво 4. Ниво 4 означава, че колата може да изпълнява всички задачи по шофиране в определени ситуации, като например цялото шофиране в добро време.
Не всички са убедени, че FSD на Tesla ще стигне дотам. "Това всъщност е патетично лоша технология", каза основателят на Green Hills Software Дан О'Дауд, пред финансовото издание Barrons. Той е страстно против подхода на Tesla за самостоятелно шофиране и се опитва да извади системата от пътищата. "Ако утре Tesla го изключи... щях да млъкна."
Фокусът на О'Дауд е върху безопасността и сигурността на софтуера, а софтуерът на Green Hills помага за управлението на някои U.S. военни самолети.
Той има много проблеми със софтуера на FSD. О'Дауд каза, че FSD има "толкова много грешки" и не трябва да се изпраща на шофьорите, дори само защото от тях се изисква да внимават и да предпазват FSD от извършване на потенциално опасни неща.
Той също така не иска тестове на нови версии да се правят по обществени пътища. Tesla не отговори на искане за коментар относно коментарите на О'Дауд .
Мъск и О'Дауд са взаимодействали в Twitter, като Мъск нарича О'Дауд "неплатен стажант" в екипа за осигуряване на качеството на Tesla за посочване на ситуации, при които софтуерът на FSD може да не е работил по предназначение.
Tesla има приблизително 1,8 милиона автомобила на американските пътища. Компанията има поне 400 000 потребители на FSD в САЩ и Канада. Това са шофьори, които са платили до $15 000 за FSD или които плащат месечна такса на Tesla. И тези шофьори са натрупали поне 150 милиона мили с включен софтуер.
Съоснователят на Ghost Autonomy Джон Хейс вижда известна полза от подобен на Tesla подход към разработването и тестването на FSD. "Потребителският софтуер е игра на числа", каза той.
"Ако сте в 10 милиона единици, вие ще победите компания, която има един милион, защото ще имате 10 пъти повече научноизследователска и развойна дейност и ще можете да напреднете и да останете напред."
В някои отношения Ghost Autonomy на Хейс е конкурент на софтуера FSD на Tesla. Ghost работи върху самоуправляващи се автомобили и Хейс иска компанията му да стане "доставчик на софтуер от първо ниво".
Първо ниво е малко автомобилен жаргон. Доставчиците от първо ниво са тези, които изпращат части и възли директно на производителите на автомобили. Хейс каза, че няма много значителни доставчици само на софтуер в автомобилния бизнес, но трябва да има сега, когато колите изискват повече софтуер, за да правят много неща, включително да изпълняват усъвършенствани програми за подпомагане на водача.
Хейс, който също основава Pure Storage (PTSG), вярва, че автономното шофиране от "ниво 4" е възможно и че това е софтуерен, а не хардуерен проблем. Необходим е по-добър софтуер, а не по-добри камери, сензори или микрочипове. Това, накратко, е и това, което Tesla вярва и за автономното шофиране.
"Мисля, че технологията "ниво 4" ще бъде готова през 2025 г.", каза Хейс. След това "ще има две години внимателно наблюдение".
Това означава, че автомобилите ще се грижат за сутрешното пътуване на хората през 2027 г. Това е смела прогноза, но не толкова смела като тази на Мъск. Той каза, че Tesla ще има наистина самоуправляваща се кола през 2018 г. и прогнозираше, че компанията му ще създаде такава след година, през всяка от следващите години.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.