Очаква се днес или утре Facebook да представи всички необходими документи за първично публично предлагане на свои акции (IPO) на американската фондова борса NASDAQ. Точната дата за старта на IPO-то все още не е определен, но ако пласирането на книжата е успешно, Facebook може да привлече от 5 до 10 млрд. долара от „приятели", прогнозира Reuters.
Според агенцията, това ще бъде едно от най-успешните и най-големи IPO в цялата история на Силициевата долина. Основен консултант и инвестиционен посредник за аукциона е банката Morgan Stanley.
По данни на The Wall Street Journal, ако от аукцион Facebook привлече 10 млрд. долара, тогава капитализацията на социалната мрежа ще достигне между 75 и 100 млрд. долара. Поставената минимална цел обаче е да се привлекат от „приятели" 5 млрд. долара. Все още ръководството на Facebook се съмнява в необходимостта от провеждане на IPO, тъй като то не е убедено ,че социалната мрежа трябва да стане публична компания. При това положение Facebook ще бъде задължена на всяко тримесечие да обявява своите финансови резултати, което притеснява Зукърбърг и компания.
Справка на консултантската фирма Dialogic, която има права да следи и отразява фондовия пазар, и на която се позовава Reuters, показва, че само 13 компании в света са успели да привлекат 10 млрд. долара от аукцион и само три от тях са американски. Това са корпорацията Visa, която е привлякла 19,7 млрд. долара от IPO през 2008 г., General Motors - с привлечени 18,1 млрд. долара през 2010 г., и AT&T Wireless Services - с привлечени 10,6 млрд. долара през 2000 г.
Ако цената на Facebook достигне 100 млрд. долара, това означава, че социалната мрежа ще струва толкова колкото приблизително се оценява McDonald's или почти на половината на Google.
Facebook получава значителни приходи от реклами, които са нараснали от 738 млн. долара през 2009 г. до 3,8 млрд. долара през 2011 г., показват данните на изследователската компания eMarketer. Към края на миналата година регистрираните потребители на Facebook са над 800 млн. души.
Крайната пазарна цена на Facebook зависи от два основни фактора, твърдят анализатори. Голяма роля ще изиграе търсенето на инвеститорите към социалните мрежи, към които напоследък интересът понамаля, както и ситуацията със световната икономика в момента, когато стартира IPO-та. То ще бъде и своеобразен тест за мениджърските умения на Марк Зукърбърг, който основа Facebook през 2004 година.
Той самият дълго време странеше от Wall Street, а според източници, пожелали анонимност, Зукърбърг продължава и сега да смята, че излизането на компанията на борсата, ще „промени към лошо нейната бизнес култура". Основателят на Facebook желае неговите сътрудници да работят за повишаване качеството на своята продукция и да не мислят за цени на акции.
Въпреки това за Facebook е много изгодно да проведе IPO и да стане публично дружество. До април 2012 г. компанията все пак ще трябва да оповести финансовите си резултати, тъй като броят на акционерите превишава границата от 500, определени от Комисията по ценните книжа и борсите в САЩ (SEC).
Анализаторите, потърсени за коментар от Reuters, смятат, че Facebook е избрала много подходящ момент за излизане на фондовия пазар, тъй като цената на интернет компаниите в момента се увеличава. Възможно е IPO-то на социалната мрежа да провокира инвеститорите и да се стигне до ожесточена конкуренция на Wall Street.
Апетитът на инвеститорите към социални мрежи вече беше провокиран миналата година от компании като Zynga, LinkedIn, Groupon и Pandora, които все още не могат да се мерят по популярност с Facebook.
В момента е много рисковано да се правят прогнози, застраховат се от The Wall Street Journal, защото след успешния дебют на фондовата борса на LinkedIn ентусиазъм на инвеститорите започна да намалява. Въпреки това много експерти очакват интересът към Facebook да бъде голям, но и предупреждават, че са възможни и изненади, заради надценяването на основаната от Зукърбърг компания.