Ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair е известна в цяла Европа с изгодните оферти за евтини полети, които непрекъснато предлага. Превозвачът отчита все по-добри и добри резултати, като през третото тримесечие до декември 2015 г. удвои печалбата си – до 103 милиона евро в сравнение с 49 милиона евро година по-рано.

Зад колосалния успех на Ryanair се крие специфичният модел на ползване на услуги от компанията. Всъщност тя е една от малкото, за които редица правителства правят отстъпки, а от своя страна тя обещава пътници, които да ползват услугите ѝ.

Пример за това е сделката между ирландския превозвач и летище Пловдив. През 2009 г. като част от модернизацията на летището бе изграден нов пътнически терминал за около 40 милиона лева държавно финансиране. Заради липсата на достатъчен пътникопоток година по-късно общините от региона основаха „Фонд за развитие на Летище Пловдив – Южната врата на България”. Линията от Пловдив до Жирона бе спряна, след като регионалното правителство на Каталуния отхвърли договора с авиокомпанията през 2011 година. Детайлите по договора не са публични, но вероятно отново става дума за субсидиране на дейността на превозвача.

Със събраните средства Ryanair бе привлечена да оперира на територията на Пловдив чрез общинско финансиране, но трафикът така и не успя да натовари новия капацитет – около 1000 пътници в по-натоварените часове. За да не се сметне за непозволена помощ, сумата отиваше към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламираше региона пред потенциалните пътници, припомня „Капитал”.

През годините обаче общините изпитваха затруднения с разплащането си с авиокомпанията. Към 2015 г. няма забавени текущи плащания към Ryanair, но просрочените задължения остават и по думите на представители на авиационния сектор към момента те са над 300 хиляди евро, които трябва да дойдат от джоба на българските данъкоплатци.

Припомняме, че на 23 юли 2014 г. Европейската комисия нареди на ирландския превозвач да върне държавна помощ от френското правителство в размер на почти 10 милиона евро. Финансовата подкрепа е била предоставена за подобряване на услугите в три регионални летища, предаде EurActiv.com.

Генерална дирекция „Конкуренция” към ЕК обаче заключи, че помощта е била незаконна въпреки въведените през февруари 2014 г. правила, които да направят държавната помощ за авиацията по-гъвкава.

Тогава комисията обяви, че правителствената помощ, предоставена на Ryanair, ѝ е дала „прекомерно икономическо предимство, нарушавайки конкуренцията в рамките на единния пазар”. Тя бе на мнение, че помощта не е била в интерес на общността.

С това обаче не приключват премеждията на най-големият превозвач в Европа. През 2012 година, испанските авиационни власти започват разследване срещу Ryanair заради икономии на гориво. Смята се, че бюджетните правила на ирландската компания предвиждат минимално зареждане с гориво и изискване всеки пилот да обоснове в писмен вид всяко превишение. В рамките на две години, няколко самолета на Ryanair кацат с минимален резерв на гориво в резервоарите си, което довежда до разследването.

Испанските власти стигат до заключението, че ирландската авиокомпания не нарушава правилата, но създава опасност, в случай, че други компании решат да спестят разходи по същия начин и се стигне до ситуация, в която няколко самолета с минимални резерви на гориво, трябва да кацнат на едно и също летище по едно и също време. Според авиационния регулатор на Испания, практиката на Ryanair да лети с минимално гориво на борда, представлява конкурентно предимство спрямо другите авиокомпании и предлага промени в регулациите.

Ryaniar е известна и с някои нестандартни бизнес идеи, които поне към днешна дата не прилага. Сред тях са идеята пътниците да заплащат такса за използване на тоалетна на борда, както и да има правостоящи пътници. Друга странна идея е определени полети да бъдат забранени за деца, тъй като според 36% от пътниците на Ryanair описват като проблем наличието на деца на борда, а 18% настояват за ограничаване на броя на децата в даден полет.