Най-големият сайт за пазаруване на дрехи, за който може би дори не сте чували?! Става въпрос за китайския онлайн магазин Shein, който вече сериозно посяга към територията на утвърдени конкуренти и имена в бранша като Zara и H&M.

По данни на Euromonitor на база продажба на собствени марки Shein вече е горд носител на короната за най-голямата изцяло онлайн модна компания в света.

Shein е основана през 2008 година и оттогава следва една генерална цел - завладява поколението на социалните мрежи - "генерацията Z". И компанията се правя доста успешно в това, използвайки инфлуенсъри в Instagram и TikTok и кодове за отстъпки, за да привлече по-младите купувачи на все по-пренаселения моден пазар.

Магазинът предлага евтини и стилни модели и качва стотици нови дизайни в приложението си всяка седмица, пише Reuters. Според скорошно проучване на цените на Societe Generale цената за рокля в Sheinе излиза около половината от тази за модел на Zara.

"Можете да спестите пари, което е важно, когато купувате дрехи, тъй като модата се променя толкова бързо", коментира Ребека Рондън, 23-годишна студентка във Валенсия, Испания, чиято страница в Instagram сравнява десетки различни дрехи на Shein и Zara.

 H&M планира затваряне на 250 магазина в световен мащаб

Вторият най-голям търговец на дрехи в света планира затваряне на 250 магазина в световен мащаб

В момента 3% от общия брой на магазините са затворени

Пандемията на новия коронавирус стимулира онлайн продажбите при търговците на дребно, като даде на изцяло онлайн играчите (като Shein, британския Asos и германския Zalando) предимство пред Zara и H&M, които имат големи мрежи от физически обекти в стотици градове по света.

През септември приложението Shein е регистрирало 10,3 милиона изтегляния в целия свят от App Store и Google Play, сочат данните на Sensor Tower. За сравнение - за същия период мобилното приложение на H&M достигна около 2,5 милиона, а Zara отчита 2 милиона изтегляния, съответно 4 и 5 пъти по-малко от китайския си конкурент.

Към днешна дата Shein може да се похвали с 229,4 милиона изтегляния, срещу 123,5 милиона на H&M и 90,6 милиона на Zara. През седмицата от 27 септември до 3 октомври Shein е най-изтегляното приложение за пазаруване в световен мащаб в магазина за апликации на Apple според платформата за анализ на пазара App Annie. Магазинът се класира в топ 10 в САЩ, Бразилия, Австралия, Великобритания и Саудитска Арабия.

Shein, която също продава продуктите си и чрез Amazon, не разкрива публично данни за продажбите си или друга финансова информация. Компанията също така не отговаря на имейлите или телефонните обаждания на редакцията на британската медия.

Фирмата има подкрепа от инвеститори, включително IDG Capital и Sequoia Capital China, показват данните на капиталовия пазар PitchBook. Инвестиралите фондове обаче също не отговорят на искания за интервю.

И от Zara, и от H&M отказват коментар по темата.

Zara ще започне да използва само органични материали в производството си до 2025 година

Zara ще започне да използва само органични материали в производството си до 2025 година

Това е част от плана на Inditex да стане „екологично ефективна“ компания

Количество и качество

Въпреки че Shein продължава да печели все повече последователи, компанията има донякъде ограничена видимост в сравнение с тази на Zara и H&M. Магазинът няма вътрешно присъствие в Китай, където онлайн купувачите често се насочват към Taobao на Alibaba и Pinduoduo за дрехи на изгодни цени. Междувременно някои потребители казват, че качеството на артикулите може да варира, а сроковете за доставка са нестабилни.

За разлика от Zara и H&M, които имат подробна информация за източниците на дрехите си и условията на работа на служителите на своите уебсайтове, както и годишни финансови отчети, Shein не дава подробности за производството на своите продукти.

През 90-те години на миналия век собственикът на Zara - Inditex, направи революция в модната индустрия, като реагира бързо на тенденциите и ускори разпространението на магазините си, използвайки фабрики в близост до централата в Испания.

От своя страна, Shein работи и със стотици фабрики в непосредствена близост до централата си в Нанкин, посочват източници от индустрията.

Въпреки това компанията е изправена пред трудната задача да проникне в претъпкания онлайн пазар, където както Asos, така и Zalando отчитат скок на продажбите тази година.

Заплахата за $24 милиарда, пред която са изправени модните гиганти Zara и H&M

Заплахата за $24 милиарда, пред която са изправени модните гиганти Zara и H&M

Една ниша може да се окаже по-печеливша от "бързата мода" в следващото десетилетие

Един от начините Shein да привлече вниманието е чрез мрежа от инфлуенсъри и "посланици на марката". По думите на 22-годишната студентка Лора Иланес, която се занимава активно с популяризирането на облеклата на Shein в различните платформи и социални мрежи, китайският магазин й предоставя код за отстъпка от 15% срещу това. Иланес е спортист и има 36 000 последователи в Instagram. Тя също така получава по 6 безплатни артикула на Shein месечно срещу няколко поста за дрехите на компанията.

Zara и H&M също отчитат големи скокове в онлайн продажбите, но това е малка част от общите им продажби. Акциите и на двете мегакомпании са паднали с над 20% от началото на февруари, което анализаторите отчасти оправдават с големите си мрежи от физически магазини, които останаха затворени за месеци.

H&M отчита първа загуба от десетилетие насам и готви затваряне на магазини

H&M отчита първа загуба от десетилетие насам и готви затваряне на магазини

Компанията се подготвя за пускане на облигации