Комисията за защита на потребителите преди края на летния сезон представи резултатите от извършени проверки в туристически и търговски обекти през сезона „Лято`2016” и обяви акцентите в контрола през есента, предаде агенция БГНЕС.
От началото на годината в страната са направени 6046 проверки в туристически обекти и са съставени 537 акта заради нарушения, както и 107 заповеди за временно затваряне на туристически обекти без категоризация. Комисията за защита на потребителите е получила 13 600 жалби, като в 70% от случая са решени в полза на потребителите. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Йотов.
Най-много жалби има за телекомуникационните услуги, т.е. мобилните оператори - 40% от случаите. След това са жалбите за рекламация на аудиовизуална техника, битови уреди, услуги, облекла и други и 21% от жалбите са за енергийни и ВиК оператори.
През последните месеци се наблюдава тенденция за намаляване на общия брой нарушения. Общите усилия на институциите и медиите, дават резултати. Но трябва да продължи последователната работа и проверките, коментира Йотов. Контролната дейност е най-вече за хотели и места за настаняване, места за хранене и търговската мрежа.
Статистиката показва, че от началото на годината по Черноморието са проверени 3073 обекта и са съставени 131 акта. Само от началото на сезона през май са направени 2397 проверки и в 6-8% от проверките са открити нарушения, 13 са заповедите за затваряне на обекти. Йотов посочи също, че повечето нарушения, които са констатирани са свързани с липсата на менюта в заведенията, услугите не отговарят за категорията, липса на ценоразпис, разреден алкохол и заблуждаваща реклама.
Направени са и над 2200 инспекции, след които са съставени 180 акта заради липса на етикет на български език. Забранени са над 80 вида опасни стоки при детски бански и обувки, надуваеми стоки. Спирани са и предоставяни услуги като батут в детски център и аквапарк като след въвеждане на необходими промени са пуснати отново в експлоатация. Установени са и нелоялни практики в търговската мрежа след 1400 инспекции, при които са съставени над 80 акта. Основните проблеми са цени, които се различават от етикетите и цената, която се маркира на касата, разпространяват се брошури за промоционални стоки, които отсъстват и други.
Получени са и 60 жалби за по-ниско качество на услуги в хотела от договореното, има разлики в цените по меню и касов бон. От комисията са направили и консултации за реда на искане на рекламация за стоки.
Игнат Арсенов - директор на Европейския потребителски център, заяви, че в центъра са направили 866 проверки от началото на годината като 485 са проверките от началото на летния сезон през май, което е ръст с 5% спрямо миналата година. Повечето проблеми, които регистрират от центъра са свързани с транспортни услуги, а не с предоставяните услуги от хотели и ресторанти, макар че има и такива и Арсенов даде пример с чешки хотел, който не е възстановил суми от направена и след това отменена резервация не по вина на потребителите.
Жалбите, свързани с транспорта са свързани с това, че се забавят и отменят полети. Такива са 144 от получените сигнали, 26 са жалбите, свързани с услугите предоставяни от хотели и ресторанти.
Есенният сезон започва с проверки на всички материали, свързани с началото на учебната година. Йотов акцентира върху нелоялни търговски практики, като продажбата на бележници на по-висока от посочената цена, като акцентира върху това, че ще се проверява много зорко как се продават тези материали.
Друг акцент в контролната дейност ще бъде предоставянето на финансови услуги от разстояния, посочи Константин Райков - член на КЗП. Рекламите за тези услуги се засилват и затова ще се правят проверки на този тип услуги. Акцент в проверката ще е наличието на пълна информация в договорите, условия при кредити, ако услугата е свързана с това. Възможността за отказ от сделка или отказ в 14-дневен срок за сключване на договор.
Относно ипотечните кредити Райков заяви, че банките са имали два месеца за промени, защото има нови изисквания за обща информация за предоставяните кредити, даване на стандартен договор за предварителен оглед, освен това потребителите имат право и на индивидуални съвети за конкретния ипотечен кредит, както и рекламата на ипотечните кредити, като тук акцентът е върху това да бъде еднакъв шрифтът. Въвежда се и 14-дневен срок за размисъл от предоставянето на проекта за кредита, до подписването на договора, така потребителят ще може да направи необходимите проверки, които са му необходими за преценка преди подписване на договора, обясни Райков.
Константин Арабаджиев - също член на комисията, допълни, че ще се правят проверки през есента на сайтовете за онлайн пазаруване, както и на услугите, свързани със смяна на гуми преди началото на зимния сезон.