Едни от най-големите онлайн туристически агенции в Европа поеха важни ангажименти по време на разговорите с Европейската комисия и мрежата от национални органи за защита на потребителите (CPC Network). Посредниците обещават да информират по-добре потребителите в случай на отмяна на полета, когато билетите са купени през тях. Агенциите също така се ангажираха да възстановяват сумата за анулирани билети в рамките на 7 дни след получаване на парите от авиокомпанията. Това означава, че потребителите трябва да ги получат до 14 дни след отмененото пътуване, поясняват от Европейския потребителски център (ЕПЦ).
Съгласно правилата в ЕС авиокомпаниите, които отменят полет, трябва да възстановят стойността на билетите в рамките на седем дни от датата на анулираното пътуване. Това важи за случаите, когато пътниците са избрали да получат разходите за полета обратно. Но ако потребителите резервират полета си чрез посредник като онлайн туристическа агенция, това възстановяване често минава през посредника и съответно пътниците го получават с допълнитено закъснение. Поради това посредниците вече са се ангажирали с по-бързо възстановяване на средствата.
Това действие допълва предишния диалог с 16 големи европейски авиокомпании по отношение на възстановяне на разходите за отменени полети по време на пандемията от COVID-19.
Кои са туристическите агенции, засегнати от действието?
- eDreams ODIGEO (с марки като eDreams, Opodo, Go Voyages, Travellink и Liligo)
- Etraveli Group (с марки като Mytrip, Gotogate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, seat24 и Travelstart)
- Kiwi.com
Посредниците поеха ангажимент в случай на отменени полети да прехвърлят възстановените суми от авиокомпанията на потребителя в рамките на 7 дни от деня, в който ги получат от страна на авиокомпанията. Това ще доведе до възстановяване на сумата в рамките на 14 дни за потребителите, закупили билета си чрез онлайн туристическа агенция.
Освен това телефонният номер и адресът на електронната поща на онлайн туристическите агенции ще бъдат предоставени в или чрез раздела за поддръжка или секцията "свържете се с нас" на техните уебсайтове- така че потребителите да могат да се свържат с тях по имейл или телефон.
Потребителите ще бъдат ясно информирани за своите законови права съгласно Регламент 261 за правата на пътниците във въздушния транспорт на премаршрутиране или възстановяване на разходите в случаите, когато авиокомпанията отмени полетите си. Те също така ще бъдат ясно информирани, ако полетът бъде анулиран.
Потребителите ще бъдат ясно информирани за последиците, които конкретни услуги, предлагани от въздушните посредници, могат да имат върху правата на потребителя в случай на прекъсване на полета (например, че данните за контакт може да не са били прехвърлени на авиокомпаниите или че когато само една част от пътуването бъде отменена, може да се наложи втората част от пътуването да бъде платена, ако няма връзка между полетите, съставляващи пътуването).