BMW намалява през следващата седмица работното време на смените в своята фабрика в Динголфинг, а при Ford спира производствените линии през юни във фабриката си в Заарлуис. Но не само в Германия ситуацията е критична - Volkswagen намалява работата на своите заводи в Бразилия. Причината: липсата на достатъчно полупроводници.

"В момента се намираме във връхната точка на кризата с доставките, като предстоят най-тежките шест седмици", казва Мурат Аксел, който е ръководител на продажбите на VW, в интервю за германското бизнес издание Handelsblatt. Надеждата е, че през третото тримесечие производителят на автомобили ще започне възстановяване на поточните линии.

Въпреки това проблемът стои - дългосрочно дефицитът на чипове възлиза на около 10%, тъй като не могат да бъдат произведени. А докато бъдат създадени нови производствени мощности за тях, ще са нужни поне още две години, смята Аксел.

Според изчисленията на консултантската компания Boston Consulting Group (BCG), заради кризата с полупроводниците в световен мащаб автомобилните концерни ще произведат 4 до 6 милиона автомобила по-малко от планираното. Въпреки че производствените мощности за чипове са увеличени през последните 20 години с над 180% в световен мащам, в момента те работят на 90% от своя капацитет и не могат да смогнат с доставките.

Гигант в производството на чипове: Дефицитът ще остане до 2023 г.

Гигант в производството на чипове: Дефицитът ще остане до 2023 г.

Това е поредна индикация от индустрията, че текущата ситуация няма да се разреши бързо

Недостигът на чипове принуди VW да произведе 100 000 коли по-малко през първото тримесечие, а очакванията за второто са подобни. Ситуацията при Ford е още по-тежка, като компанията намали наполовина очакваните произведени бройки за годината.

Проблемът е, че за автомобилната индустрия следващата година няма да бъде по-лесна. Според изследване на консултантската компания McKinsey някои видове чипове за новия 5G стандарт на мобилна комуникация използват същите технологии като полупроводниците за колите. Оборотът на индустрията за производство на чипове за мобилни телефони и оборудване обаче е четири пъти по-голям от този за производителите на автомобили.

Ето защо от McKinsey препоръчват на автомобилните компании да помислят върху собствено разрешение на проблема с недостига на чипове, като инвестират заедно в собствено производство. Защото производителите на коли осигуряват едва 10% от световния оборот на полупроводници. За сравнение: за производството на само една технологична компания като Apple са нужни повече чипове, отколкото за цялото автомобилно производство по света.