Личните ви данни винаги са били ключови за бизнеса на Facebook - и ръководителите в компанията, включително главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг, са използвали тези лични данни, за да подсилят стратегическите си парнтьорства и да нанасят удари по своите конкуренти в течения на години. В един момент Цукърбърг дори е обмислял да продава личните данни на потребителите на социалната мрежа.

Поне това стана ясно от множество вътрешни и-мейли и други документи, които британският парламент направи публични в сряда. Те са част от дело срещу Facebook в Калифорния, но бяха получени и от ресорната комисия в Лондон.

"Вярвам, че има значителен публичен интерес тези документи да бъдат направени публични", написа в Twitter Деймиън Колинс, председател на комисията. "Те повдигат важни въпроси относно това как Facebook се отнася с данните на потребителите, начина, по който работят с разработчиците на приложения и как се възползват от доминиращата си позиция на пазара на социални медии".

Съобщенията, повечето от които са от периода между 2012 и 2015г., включват разговори между топ мениджъри във Facebook относно практиките за споделяне на информация на информация.

Facebook отвръща, че направените публични и-мейли "представляват само една част от историята".

Google е заплашена от солени глоби заради данните, които събира от потребителите

Google е заплашена от солени глоби заради данните, които събира от потребителите

Няколко организации в Европа подават оплакване

Съобщенията не са задължително скандални, но дават ясен поглед относно отношението на Facebook към личните данни на своите потребители и как достъпът до тях е ключов за успеха на компанията.

Един от големите проблеми, изтъкнати от депутатите, е начинът, по който Facebook се е опитала да скрие, че събира данни за разговорите и съобщенията на потребителите и извън приложението в операционната система Android.

Facebook е обмисляла да продава лични данни

Едно от общоприетите грешни схващания за Facebook е, че компанията продава личните данни на потребителите. Всъщност, компанията ги използва, за да насочва реклами към вас, но задържа самите данни за себе си.

Но през 2012 г. Зукърбърг е обмислял да продаде данни и достъп до начин за събирането им на външни разработчици чрез т. нар. API - софтуер, който позволява на компанията да споделя данни с други приложения.

В крайна сметка, социалната мрежа не предприема този ход, но от разпространените съобщения става ясно как компанията гледа на личните данни на всеки един от нас.

Google скрила изтичане на лични данни на 500 000 потребители

Google скрила изтичане на лични данни на 500 000 потребители

Компанията ще закрие Google+ - един от най-големите ѝ провали

Facebook е използвала лични данни, за да подсили - или подкопае - конкуренти

Достъпът до личните данни на милиарда хора постави Facebook в много силна позиция. Съобщенията показват, че компанията е използвала личните данни като свой коз при преговори с други дружества.

В някои случаи Facebook е давала на други бизнеси - като Netflix и Lyft - специални разрешения да достъпят тази информация - възможност, която други компании не са имали.

Освен това, след важни промени в политиките за споделяне на личните данни през 2014 и 2015 г., някои компании, част от специален списък, са получили възможност да запазят пълен достъп, като не е ясно дали потребителите са дали своето съгласие, пишат депутатите.

В други случаи Facebook е отказвала достъп на конкуренти. Когато Twitter пусна своята услуга за споделяне на видео Vine през 2012 г., Facebook спира достъпа на приложението до списъка с приятели. Тоест, когато един потребител се регистрира във Vine, той не може да види кои негови приятели също ползват услугата и да се свърже с тях - нещо, което помага на приложенията да растат бързо.

Разбира се, не е изненада, че Facebook ограничава споделянето на данни за някои конкурентни - щеше да е далеч по-изненадващо, ако не го правеше. Но това отново показва силата на компанията, която тя получава от нашите данни.

От публикуваните съобщения се разбира още, че е съществувал списък с конкуренти, които трябва да получат личното одобрение на Зукърбърг, за да имат достъп до данни.

Facebook опитал да обвини Сорос за протестите срещу социалната мрежа

Facebook опитал да обвини Сорос за протестите срещу социалната мрежа

Зукърбърг пък забранил на мениджърите да ползват iPhone, след като се ядосал на критики от Тим Кук

Facebook е знаела за рисковете от споделянето на личните данни

Фиаското с Cambridge Analytica, когато компанията получи личните данни на милиони потребители без тяхното разрешение, повдигна множество въпроси относно практиката на компанията за споделяне на тези данни.

Един от най-важните бе дали Facebook не е игнорирала рисковете от това споделяне, или въобще не се е интересувала от потенциалните рискове.

От публикуваните съобщения става ясно, че компанията просто не се е интересувала. По-скоро, за Facebook е било важно как да ограничи разработчиците, които "използват твърде много данни", като ги накара да плаща.

Какво научаваме?

Лесно можете да си направите заключението, че това е просто начинът, по който някои бизнеси работят. Това е вярно и Facebook е доказала, че е много добра в това да прави пари от личните данни, които събира.

Но тя винаги е твърдяла, че е движена от мисия - да направи светът по-добро място.

Минус $100 000 000 000: Facebook записа най-големия спад в историята на фондовия пазар

Минус $100 000 000 000: Facebook записа най-големия спад в историята на фондовия пазар

Но други компании също са били близо до тази граница