Продажбите на Huawei Technologies Co. спадат заради наложените от Съединените американски щати санкции и конкурентите на китайския гигант виждат възможност за увеличаване на своя дял в пазар, в който смяната на предпочитаната от потребителите марка смартфони е рядко явление, пише The Wall Street Journal.
След наложените от президента Доналд Тръмп ограничения, Huawei преминава през тежки месеци с драстичен спад на продажбите. Най-големият печеливш е Samsung, но повишение бележат и други китайски марки.
Samsung, най-големият производител на смартфони в света, ще представи новия си флагман Galaxy S21 утре — с цел месец по-рано от обикновено — в опит да спечели от слабостта на най-големия си конкурент, казват анализатори. Наскоро южнокорейската компания прогнозира 25% повишение на оперативната печалба благодарение и на по-високи продажби на телефони.
Неотдавна изглеждаше, че Huawei ще успее да постигне целта си да застане начело на пазара. Но през трите месеца до края на септември 2020 г. пазарният ѝ дял се сви с близо четвърт спрямо година по-рано до 15%, а Samsung увеличи своя до 23%. По-евтините брандове като Xiaomi и Vivo също спечелиха.
Тенденцията се запази и през последните три месеца на 2020 г., според анализатори.
"Samsung успя да се възстанови по-бързо [от кризата] спрямо останалите компании и това е най-вече заради проблемите на Huawei", казва Марк Нюман, старши анализатор в Sanford C. Bernstein.
Apple не спечели особено от проблемите на Huawei. Само около 10% от хората, които използват Android, преминават към iPhone — тенденция, която се запазва от години насам, според Consumer Intelligence Research Partners. И едва 7% взимат обратното решение.
Samsung се нуждаеше точно от подобни проблеми в Huawei. Големите залози върху 5G и сгъваеми екрани не успяха да обърнат тенденцията на спад в продажбите. За да се конкурира по-добре с китайските компании, Samsung започна да добавя функции в евтините си модели, които допреди това бяха запазени с флагманите.
Първоначално пандемичната траектория на Huawei изглеждаше забележително. Компанията бе сред първите, които усетиха удара от пандемията, но бързото възстановяване в страната успя да изстреля Huawei до номер едно при смартфоните през второто тримесечие, когато общите продажби спаднаха с 30%.
Но от септември насам американските санкции прекъснаха достъпа на Huawei до чипове, като компанията сега използва запасите си. Според анализатори, те могат да пресъхнат още през пролетта.
Проблемите на компанията ще продължат в близко бъдеще. Експерти не очакват новият президент на САЩ Джо Байдън да промени политиката на страната спрямо Китай.
Apple бележи неочакван ръст в Поднебесната империя
Междувременно Apple постига забележителен успех с новите iPhone 12. Продажбите в Китай достигнаха 18 млн., с което американската компания достига 20% дял в страната през четвъртото тримесечие на 2020 г.
Данните са впечатляващи, тъй като преди пускането на iPhone 12 Huawei, Xiaomi, Oppo и Vivo отговаряха за 90% от китайския пазар. Към края на декември 2020 г. той намалява до 78%.