Нещо поразително се случва в недвижимите имоти - складовете вече струват повече от офис сградите. Не става дума за обикновени, а за гигантски, високотехнологични складове с минимална площ от 18 600 кв. м и минимална височина от 8.5 метра, показва доклад на Colliers International Group.

Компанията изследва 14 пазара в САЩ, установявайки, че такива складове са продадени миналата година при средна стойност от 5.8%.

Това е значително по-ниско от лихвения стойност от 6.7% за офис площи в САЩ, включително предградията и селските имоти и почти наравно с офисите в централните бизнес квартали - 5.7%.

Пазарните стойности, които измерват доходността, спадат с нарастване на стойността на активите.

Заради голямото търсене, складовете в САЩ са по-ценни от офисите

Източник: Colliers

Заради голямото търсене, складовете в САЩ са по-ценни от офисите

Но това далеч не са спокойните и скучни складове от миналото. Дистрибуционните центрове днес са кошери на дейност. Надпреварвайки се коя най-бързо ще достави до дома ви поръчания продукт, компаниите за електронна търговия се нуждаят от усъвършенствано оборудване за събиране на поръчките и увеличаваща се работна ръка, за да се справят с всичко.

Самият доклад не разглежда офис имотите, а пазарите, доминирани от офиси, не винаги са същите като големите индустриални пазари. Все пак увеличението на стойността на складовите площи несъмнено се наблюдава в целите САЩ, отчита Пийт Куин, национален директор на индустриалните услуги в САЩ в Colliers.

Безработицата е на исторически ниски нива, а въпреки огромното строителство, търсенето е толкова голямо, че складовете се отдават под наем веднага щом бъдат построени. Най-горещите пазари са Индианаполис, Финикс и Калифорния.

Инвестиори в това търсене са Blackstone Group, Gramercy Property Trust, Exeter Property Group и Clarion Partners, а KKR & Co. и Goldman Sachs Group също се включват.

Гигантът в електронната търговия Amazon е най-големият наемател на индустриално пространство в САЩ, заемайки почти 9.5 млн. кв. м, разпределени в 258 съоръжения. Компанията на Джеф Безос планира да добави още 3.5 млн. кв. м до края на годината.

Конкурентите на Amazon, някои от които стартираха с традиционни физически магазини (като Kohl's), модернизират собствените си вериги за доставки, за да издържат на натиска на гиганта. Това допълнително увеличава търсенето.