През последната година избрани рекламодатели на Google са имали достъп до мощен нов инструмент, чрез който могат да проследят дали рекламите, показани в интернет, са довели до продажбите в магазините в Съединените американски щати. Частично, за него те трябва да благодарят и на масивно количество информация за транзакции от Mastercard, закупена от Google, разкрива Bloomberg.

Но притежателите на карти от Mastercard не са били наясно, че информацията за покупките им е била разкривана на трети страни, тъй като сделката не е обявена публично.

Сделката, сключена след четири години преговори, може още един път да постави в светлината на прожекторите начина, по който технологичните гиганти - и особено Google - боравят с личната ни информация. Компанията е платила милиони долари за данните, а двете страни са обсъждали да разделят част от приходите от реклама. Информацията на изданието е от четирима източника, трима от които са работили по сделката.

Говорител на Google отказал да коментира партньорството с Mastercard, но признава, че има подобен инструмент. От компанията твърдят, че от данните са заличени имената и всякаква друга информация, която може да разкрие самоличността на потребителите.

Използващите услугите на Google могат да изключат споделянето на тази информация чрез Web and App Activity.

Говорител на Mastercard също отказа подробности за сделката с Google, но заяви, че компанията споделя тенденции при транзакциите с търговци, за да им помогне да измерят "ефективността на рекламните им кампании", включително обем продажби и средна цена на покупката. "Нито една индивидуална транзакция или лични данни не биват преодставяни".

Google е говорила и с други компании за програмата, но не е ясно дали има сключени сделки. Покупките, направени с карти на Mastercard, отговарят за около една четвърт от общите в САЩ през миналата година, по данни на Nilson.

Чрез тази програма Google може да свърже анонимно съществуващите профили на потребители с покупки, направени в магазини. Резултатът е, че компанията знае, че хората са натиснали върху реклама и може да каже на рекламодателите, че тази активност е довела до реална продажба. Към момента в нея са включени "малка група" рекламодатели в САЩ. С нея те могат да видят обобщени данни за продажбите и оценка колко от тях са благодарение на рекламите.

Свързването на интернет рекламата с продажби във физически магазини е цел на Google от доста време. Първоначално, компанията създаде Google Wallet - услуга за мобилни разплащания, което щеше да ѝ даде мощен инструмент. Но потребителите така и не харесаха услугата, затова компанията трябваше да търси партньори.

От 2014 г. насам Google съобщава на рекламодателите кога някой е натиснал върху реклама и след това е посетил физически магазин, използвайки данните за местоположението от Google Maps. Но рекламодателят така и не знае дали потребителят е направил покупка.

Как работи системата?

Потребител търси "червено червило", например, в Google. След това натиска върху реклама, но в крайна сметка на купува през интернет. По-късно същият потребител влиза в магазин и купува червилото със своята Mastercard. Транзакцията се записва в отделна колона и се предоставя на рекламодателят.

Това работи, ако потребителят е влязъл в своя Google акаунт.

Доклад през август разкри, че Facebook е водил преговори с банки достъп до информация на потребители.