Между 70 и 80 процента от българските служители, на които бизнесът позволява, вече ходят на работа в офиса поне веднъж седмично. Все по-голямо е и желанието на служителите да работят дистанционно само по два дни на седмица. Вече са единични и случаите на хората, които категорично отказват да се върнат в офиса, дори за ден или два. Това показват данните на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ).
По време на организирана от Lion's Head дискусия в Мегапарк, озаглавена "Перфектната буря: революция и иновации в управлението на хора и офис пространства", стана ясно и кои са основните проблеми, свързани с дистанционната работа у нас.
"Проблемът е най-вече при новоназначените по време на пандемията служители. Голяма част от тях дори не са виждали офиса и не познават на живо колегите си", коментира Георги Първанов - председател на Контролния съвет на БАУХ.
На този фон все повече офис пространства у нас, особено в столицата, са изцяло обновени и модернизирани.
"Собствениците на сградите, които предлагат офиси под наем, са използвали двете пандемични години, за да ги обновят, да предложат зелен поглед на работното място под формата на градини на покрива или пред сградата, както и зони за отдих, заяви Таня Косева-Бошова - управляващ директор и партньор на Lion's Head.
Тя подчерта, че дори най-мобилните и гъвкави компании, които позволяват на служителите си да работят изцяло от вкъщи, продължават да инвестират във физически сгради в Европа. Един от последните такива примери е придобиването от игганта Google на офис сграда във Варшава след инвестиция над €500 милиона.
Имаме и не малко български примери. В Мегапарк за обновяване на пространствата в сградата са инвестирани около 1 400 000 лева.
Повечето специалисти по човешки ресурси са на мнение, че загубата на комуникация между отделите и падането на нивото на иновациите също са сериозни проблеми за голяма част от бизнеса, отчитат експертите. Според тях с връщането към нормалния работен режим или поне към т. нар. хибриден модел на работа, или казано иначе - някои дни от вкъщи, други дни от офиса, кариерните възможности на работещите се увеличават.
Причината за това е, че в повечето случаи служителите могат по-добре да се представят и да бъде видяна работата им, когато общуват очи в очи със своите ръководители.
"Връщането в офисите ще принуди работодателите да прилагат нов гъвкав модел на придобивки за служителите си, съобразен с индивидуалния им профил", коментира Петя Динолова, която е мениджър "Бизнес развитие" на иновативната платформа за управление на гъвкави служителски придобивки Re:Benefit.
Все по-голяма популярност в България набират и т. нар. гъвкави работни места. Към момента само в София общата им площ е около 50 000 кв. м. Заради силното търсене, между 60 и 70 процента от компаниите търсят различни варианти за добавяне на гъвкави площи в офисите.
Експертите коментираха и военния конфликт в Украйна и възможното отражение от него върху офис пазара у нас. Към момента има запитвания от бизнеси от страна както на Украйна, така и на Русия за преместването на офисите им в българската столица.