Никой не може да оспори световната доминация на Amazon. В Китай обаче делът на американския гигант на пазара на електронната търговия падна до под един процента през миналата година. Затова може би и не е изненада, че компанията потвърди тази седмица, че прекратява дейност на вътрешния пазар във втората най-голяма икономика в света, пише Deutsche Welle.
От средата на юли китайските потребители вече няма да могат да купуват местни продукти през Amazon China. Интернет магазинът ще се концентрира върху четците Kindle, интернет съдържание и международни продукти от световната платформа.
Така Amazon призна загубата си в Китай, където някога държеше 16 процента дял. Решението е важно, тъй като подкопава възможността за бъдещ растещ на най-скъпата публично търгувана компания в света. Защото въпреки забавянето на китайската икономика, електронната търговия там продължава да расте. През 2018 г. интернет търговията на дребно нарасна с 31 процента на годишна база до €670 милиарда, по данни на Analysys China.
Въпреки че навлезе в Китай още през 2004 г., Amazon не успя да се пребори с водещата за страната е-платформа Tmall.com, собственост на Alibaba Group и други доминиращ играч - JD.com.
Съперниците растат бързо
С над 500 милиона активни потребители на месечна база, Tmall.com увеличава общите си продажби с почти една трета през четвъртото тримесечие, спрямо същия период на 2017 г. И сега има дял от 61,7 процента на пазара. JD е на втора позиция с дял от 24,2 процента. Amazon бе шеста с едва 0,6 процента.
"Няма друг регион в света с толкова доминираща компания и регулаторна среда", казва анализаторът Саймън Шигел от Instinet. И посочва, че Amazon може би отдавна се е отказала от Китай, за да се концентрира върху Япония и Индия, където бизнесът процъфтява.
В Поднебесната империя американският технологичен гигант бе обект на чести критики, че не успява да се адаптира към вкусовете на китайските потребители, докато в същото време местните конкуренти се възползват от далеч по-доброто си разбиране на пазара.
"Amazon не успя да локализира продукта си достатъчно, тъй като потребителският интерфейс в Китай трябваше да съвпада с този на останалите платформи по света", смята Кер Женг, маркетинг специалист в Azoya. "Ако погледнем страниците на Alibaba и JD, те са далеч по-различни - по цветни и с много реклами", посочва той. Докато тази на Amazon прилича на американската, където потребителите предпочитат по-изчистен дизайн.
Между компаниите има и друга разлика. Amazon похарчи милиарди, за да отвори 15 логистични центъра в Китай и изгради собствена инфраструктура за доставки. В същото време конкурентите ѝ се насочиха към малки търговци и им помогна да постигнат големи обеми. Alibaba успя да се възползва и от собствената си система за разплащания Alipay, докато Amazon все още не е успяла да пусне своята в Китай.
Въпреки че Amazon съобщи, че трансграничната ѝ услуга - която предоставя международни стоки на китайските потребители - остава силна, местните компании се борят за по-голям дял и в този сегмент. Увеличаването на средната класа в страната създава силно търсене за чуждестранни качествени стоки. "Не изключвам възможността и този бизнес да последва съдбата на местния", смята Чои Чун от iResearch.
Провалът на Amazon в Китай следва този на eBay, която напусна през 2006 г., както и на Walmart, който се сля с JD.com преди три години.