„Масов пазар” дълго бе мръсна фраза за американския технологичен концерн Apple. Изглежда обаче главният изпълнителен директор на гиганта Тим Кук я зачерква от списъка със забранени думички на компанията.
Само преди два месеца анализатор от Уолстрийт даде на Кук възможността да преразгледа стратегията по ценообразуването на продуктите на Apple. Готовността на хората да плащат високите цени за стоки като смартфони и настолни компютри помогна на технологичната компания да събере по-голямата част от печалбата в хардуерната индустрия, дори с малък пазарен дял, пише в свой анализ агенция Bloombеrg.
В бизнеса със смартфони например Apple прибира около 90% от цялата печалба в индустрията, въпреки че компанията продава по-малко от 20 на всеки 100 нови смартфона в световен мащаб.
Времената обаче се променят. Тим Кук бе попитан дали концернът трябва да премине към по-ниски цени или такива за средния пазар, особено във време на глобални икономически сътресения. Това би увеличило броя притежатели на продукти на Apple, към които да се насочат добавките за уеб услуги, като приложения, сваляния от iTunes и трансакции с Apple Pay.
По същество Кук обясни в разговори с анализатори през януари: „Не очаквайте да станем евтини”. Опцията за „евтин” iPhone от известно време бе за по-старите модели, чиито цени се намалят при представяне на по-нови модели.
Въпреки това в понеделник Apple замени iPhone 5S от 2013 г. с новия iPhone SE, който се продава на основна цена от 399 долара или с 50 долара по-малко от стария модел, който вече навърши две години и половина. Компанията изложи и нов модел на Apple Watch, като орязва цялостната цена с 50 долара и джаджата вече струва 299 долара.
Взети заедно, тези ходове донякъде избутват Apple на масовия пазар. За първи път в последните години технологичният гигант изглежда гони пазарен дял – нещо, което Apple твърдеше, че не е важно по отношение на телефоните iPhone.
Едва ли новият iPhone SE може да се нарече бюджетен телефон, имайки предвид, че средната цена за Android смартфон бе около 215 долара към края на миналата година. Но дори устройството, което се възприемаше като „евтин” iPhone – 5c от 2013 г. – бе представено в САЩ на цена от 550 долара.
Трудно е да си представим Apple да предлага толкова изгоден чисто нов iPhone, ако компанията не бе отчела първия спад в продажбите на смартфоните си в цялата си история.
Източник: Bloomberg
Обратът в стратегията на американския концерн показва, че той е готов да опита нови трикове, докато iPhone-ът – който носи две трети от приходите на Apple – излиза от етапа на свръхрастеж, поне за момента.
По-ниската цена на новия смартфон на Apple несъмнено ще накара някои хора да си купят iPhone за първи път.
Перспективите на iPhone SE в ключови пазари като Китай и Индия обаче може да бъдат ограничени от малкия размер на устройството, добавя Reuters.
На събитието на Apple вицепрезидентът на компанията Грег Джозуияк открои Китай като основен целеви пазар и обясни, че 4-инчовите екрани като този на новия iPhone все още са популярни сред хората, които си купуват смартфон за първи път.
iPhone SE се възприема за особено важен за Индия, където някои анализатори очакват пазарът на смартфони да се удвои до 200 милиона броя през следващите две години.
В Индия и Китай обаче смартфоните често са основната връзка на потребителите с дигиталния свят, затова големият екран е високо ценен и предпочитан.
„В Индия повечето телефони от нисък клас, които струват около 100 долара, имат 5-инчов дисплей. Основната причина е, че потребителите на смартфони все повече предпочитат по-голям размер на екрана, тъй като мнозина от тях не притежават таблет или лаптоп”, обясни Нийл Шах, директор проучвания в Counterpoint Technology Market Research.
Едва 10% от смартфоните, продадени в Индия към края на декември, са били с 4-инчов екран, сочат данните на Counterpoint, а смартофните на Apple са държали едва 2% от всички продажби на смартфони в страната през изминалата година.
А на пазар като индийския, в който близо 70% от смартфоните се продават за по-малко от 150 долара, цената на iPhone SE от 399 долара може все още да е недостъпна за повечето купувачи.
Анализаторите предупредиха, че в Китай новият смартфон може да повтори разочароващия развой за iPhone 5C, който бе пуснат като достъпно устройство преди три години. Телефонът също така бе по-малко развит технологично, отколкото най-добрия модел в онзи момент.