Забравете Apple и Nike. Китайският производител на телефони Huawei и гиганта за доставка на храни Meituan Dianping ги замениха като някои от любимите марки на Китай.
Най-желаните марки на мултинационални компании постепенно губят доверието на потребителите за сметка на местните компании в най-гъсто населената държава в света, според нов доклад за 50-те най-важни марки в страната, цитиран от Bloomberg.
Китайските марки вече заемат 30 от 50-те места в класацията, като онлайн платежният оператор AliPay, част от Alibaba Group Holding е на върха. Това е голяма промяна от 2016 г., когато само 18 местни компании попаднаха в престижната класация на консултантската фирма Prophet.
Китайските марки вече доминират над световните
Китайските марки се справят по-добре в използването на социалните медии, за да достигнат до купувачите в Китай. Вдигат повече шум", каза Катрин Лим, анализатор на Bloomberg Intelligence.
Проучването изисква от 13 000 китайски потребители да класират марките, които са иновативни, практични, насочени към клиентите и вдъхновяващи.
Meituan Dianping за първи път пробива в топ 10. Китайският гигант за доставка на храни спечели около 4.2 млрд. долара, след повишаването на цените на акциите му, които ще започнат да се търгуват на 20 септември. Компанията привлече инвестиции и от най-богатия човек в Хонконг - милиардера Ли Кашин.
Проучването може да донесе още проблеми на Apple в Китай, който е вторият й най-голям пазар след САЩ. Компанията се бори с нарастващата популярност на местни конкуренти като Huawei Technologies и Xiaomi.
"В най-големите градове в Китай загадъчността на чуждестранната марка избледнява. Потребителите стават по-обиграни. Виждаме местни марки - добрите такива - да изникват като по-подходящи", отбелязва Беноа Гарб, старши партньор в Prophet в Шанхай.
Много други големи западни марки изпаднаха от топ 10 на класацията, измерваща предпочитанията на китайските потребители, през тази година. Производителят на спортни стоки падна до Nike 44-о място, а германският автопроизводител BMW е 46-и.
Американската компания за луксозна козметика Estee Lauder вече заема 22-о място, въпреки че остава най-високо класираната козметична марка. Шведската верига за обзавеждане на дома IKEA, която зае 4-о място в миналогодишната класация, вече е извън топ 30.