Ева Дока е бивш учител и граждански активист от северната част на Унгария. Тя има смесени чувства относно грандиозните планове на правителството да превърне Унгария в глобален играч в производството на батерии, както по отношение на производството, така и на рециклирането, пише Balkan Insight.

"Едно е да произвеждаш батерии, но какво се случва с тях в края на жизнения им цикъл? Ще се превърнем ли в пустошта на батерийна Европа?", чуди се тя.

Това е въпрос, който много от 15-те хиляди жители на град Батонтерене си задават напоследък, докато изпитват недостатъците на "чудото на батериите" в страната, което унгарското правителство обича да рекламира.

Градът е дом на завод, управляван от SungEel HiTech - водеща южнокорейска компания, специализирана в технологии за рециклиране на батерии.

Китайската Eve Power ще строи в Унгария завод за батерии на електромобили за 1 милиард евро

Китайска компания ще строи в Унгария завод за батерии на електромобили за 1 милиард евро

Унгария иска да стане най-големият европейски център за производство на батерии

И тъй като търсенето на литиево-йонни батерии нараства - 14 пъти до 2030 година, според оценки на ЕС, тяхното рециклиране се превръща в голям бизнес. От една страна е важно да се избягва създаването на огромни количества потенциално опасни отпадъци от батерии, а от друга страна скъпи и редки метали и суровини като кобалт, никел, мед и литий могат да бъдат възстановени от отпадъците и използвани повторно.

Виктор Орбан - министър-председател на Унгария

Източник: EPA/БГНЕС

Виктор Орбан - министър-председател на Унгария

На своя уебсайт SungEel се гордее с използването на изключително иновативни и екологични технологии, както и с етичен подход към своите служители. Но хората от унгарския град оспорват това. Заводът за рециклиране, твърдят те, не е нито екологичен, нито особено етичен.

Откакто заводът на SungEel отвори врати през 2021 година с правителствена субсидия от 7,2 милиона евро, местните жители се оплакват от влошеното качество на въздуха в района.

Слуховете говорят, че компанията съхранява опасни отпадъци на територията, като работници са посещавали местни лекари с неприятни кожни раздразнения, които не се лекуват. Те се оплакват и от това, че респираторните заболявания сред децата в града са се увеличили значително след откриването на фабриката.

"Притеснени сме", каза Дока пред BIRN.

"Фабриката е само на километър и половина от нашата детска градина и училище."

Снимка 628451

Източник: iStock

Взривове

Притесненията ескалираха през юли 2022 година, когато експлозия разтърси централата на завода, а пламналият пожар рани трима души. Това беше последвано от фатална експлозия през март тази година в другия унгарски завод на SungEel в град Сигетсентмиклош, близо до столицата Будапеща, която уби двама работници и рани друг.

Токсичните отпадъци от завода бяха открити на около 50 км в някои изоставени казарми близо до Абасар, без знанието, камо ли с разрешението на местните власти. И все пак няма повдигнати сериозни наказателни обвинения.

Дейностите в завода в Батонтерене бяха окончателно спрени през август тази година, след като инспектори от местна екологична организация се разболяха след рутинно посещение. Те се оплакаха от гадене, болки в гърлото и кожни раздразнения. Инспекторите констатираха, че почвата мирише на разтворители и миризмата се разпространява далеч извън фабриката в жилищните райони.

По думите им опасни отпадъци се съхраняват без надлежни разрешителни, а почвата и подземните води са замърсени. По времето, когато есип на медия BIRN посети района, заводът вече беше затворен. въпреки това страхът и недоволството остават.

"Тези компании просто плащат глобите и след това правят каквото си поискат", въздъхва Ева.

Разследващият уебсайт Atlatszo съобщи, че южнокорейската компания е била глобявана осем пъти в Унгария и е платила общо 31 милиона форинта глоби, което е нищожно в сравнение с нейните печалби.

Миналата година компанията имаше оборот от 18,5 милиарда форинта и печалба от 1,6 милиарда форинта в Унгария, което е петдесет пъти повече от парите, отишли за глобите.

"Виждам това като доста неблагоприятна тенденция за някои компании в Унгария", коментира пред BIRN Гергели Симон - регионален експерт по токсични вещества за Грийнпийс Унгария.

"Когато видят, че глобите са ниски и екологичните разпоредби не се прилагат, мнозина просто добавят тези глоби към нормалните си разходи. Това е много по-евтино от спазването на по-строги екологични стандарти."

SungEel очевидно предпочита страни с по-слаби стандарти: Китай, Малайзия, Индия, Унгария и Полша са домакини на заводите за рециклиране на компанията.

Икономическата катастрофа на Орбан с тавана на цените

Икономическата катастрофа на Орбан с тавана на цените

Опитът на унгарския премиер предизборно да контролира икономиката струва скъпо на обикновените хора

Може би неслучайно същата компания трябваше да оттегли молбата си за лиценз в Германия, тъй като нейният план за оценка на въздействието върху околната среда не успя да убеди нито обществото, нито екологичните власти там.

BIRN поиска от SungEel да отговори на обвиненията, но южнокорейската компания, която няма уебсайт в Унгария, нито валидни телефонни номера, не отговори.

Впрочем, не само азиатските компании за батерии намират Унгария за привлекателно място за създаване на фабрики.

И словенците пристигат

Унгарската общественост въздъхна с облекчение, когато през август беше обявено, че словенската компания Andrada Group ще навлезе на унгарския пазар с, както се твърди, с безопасна, най-съвременна технология за рециклиране на батерии.

Словения, член на ЕС, има имидж в Унгария на екологично чиста страна с високи и строги екологични стандарти. Но тези надежди бързо бяха попарени. Оказа се, че Andrada далеч не е чак толкова престижна компания и с толкова доказани технологии.

Всъщност това е една чисто нова компания, основана от словенските предприемачи Изток Селяк, управител на Hidria Holding и почетен консул на Унгария в Словения, и Петер Тибаут. И двамата без голям опит в рециклирането на батерии.

Местна гражданска група в Алсолца - градчето, в което е планирана инвестицията, вдигна тревога, изисквайки подробни отговори за технологията и структурата на собственост на компанията.

Неочакваната опозиция накара Andrada да оттегли молбата си за лиценз, поне временно, както и да поиска оценка на въздействието върху околната среда, която за ужас на много хора всъщност не се изисква за изключително опасни инвестиции в Унгария.

"Ще предоставим цялата необходима информация, за да докажем на местните жители, че нашата технология не представлява заплаха за тяхната безопасност и здраве", заяви Селяк пред местните медии.

Той твърди, че технологията на компанията се тества в Швейцария и Германия за безопасно обработване и рециклиране на "технически отпадъци" или скрап на батерии от азиатски гигафабрики, което според някои може да е еквивалентно на 20 процента от всички батерии, произведени в Унгария.

"Те казват, че тяхната технология работи в Швейцария и Германия, но там няма компании, няма доказателства."

Нарастваща местна опозиция

Премиерът на Унгария Виктор Орбан за първи път постла червения килим за азиатските производители на батерии в Унгария през 2017 година. Неговият министър на външните работи и търговията - Петер Сиярто, заяви по-рано тази година, че "страната ще стане вторият по големина производител на батерии в света, когато всички обявени инвестиции придобият форма".

Според S&P Global Market Intelligence Унгария - с 3 процента, в момента е на четвърто място по капацитет за производство на литиево-йонни батерии след Китай - 77 процента, САЩ - 6 процента и Полша - 6 процента. И все пак успоредно с ентусиазма на правителството за индустрията, популярната опозиция срещу голям бизнес несъмнено също нараства.

Докато властите настояват, че Унгария трябва да бъде в челните редици на глобалното технологично развитие, мнозина се питат на каква цена? Местните общности, включително кметовете от управляващата партия Фидес, се чувстват изолирани от правителството и са загрижени за потенциалното замърсяване на водата, въздуха и почвата, тъй като доверието в екологичните органи е на ниско ниво.

Притесненията се изострят още повече от издаването на лицензи на компании за рециклиране на батерии - индустрия, смятана за още по-опасна от производството на батерии.

На този фон правителството настоява, че изисква всички играчи в производството на батерии да отговарят на строгите стандарти на ЕС. Експертите обаче уточняват, че няма общоевропейски екологични стандарти за производството на батерии, а само национални. И някои страни са по-снизходителни от други.

Съгласно новият регламент на ЕС за батериите, одобрен през юли 2023 година, "разширена отговорност на производителя" означава, че компаниите, които първи пускат батерии на пазара в държава-членка на ЕС, са отговорни за събирането и третирането на батериите в края на живота им във въпросната държава-членка .

Тоест, ако Унгария наистина бъде превърната в суперсила в производството на батерии, както иска нейното правителство, тя може да се превърне и в сметището за батерии на Европа, със задължението да рециклира стотици хиляди тонове опасни материали с всички произтичащи от това последици за околната среда и здравето на хората.

Ford спря строителството в САЩ на завод за батерии на електромобили за $3,5 милиарда

Ford спря строителството в САЩ на завод за батерии на електромобили за $3,5 милиарда

Какви са причините