Скоро от социалното министерство ще предложат за гласуване промени в Кодекса на труда, които имат за цел да ограничат в голяма степен т. нар. "хоум офис" или дистанционната работа, съобщава БНТ. По последни данни, в България това са 10 на сто от всички работещи - най-ниският процент в Европейския съюз.
Срокът за обществено обсъждане на проекта за промените за работа от разстояние е до 11 септември.
Причина за предлаганите промени
В мотивите за промените се казва, че реформата в Кодекса на труда е предвидена в националния план за устойчивост и цели да се осигури по-голяма гъвкавост при работа от разстояние по отношение на организацията на здравословни и безопасни условия на труд, отчитането на свършената работа и контрола на работното време.
![Снимка 536811](https://webnews.bg/uploads/images/11/6811/536811/640x.jpg?_=1624887997)
Източник: iStock
Предлага се в трудовия договор изрично да се опише конкретно помещение, в което се намира работното място и което трябва да е с достатъчна площ и с условия, позволяващи на служителя да извършва задълженията си от разстояние без риск за здравето и безопасността.
Според предлаганите промени служителят е този, който ще трябва да праща писмена информация за характеристиките на работното място.
Синдикалистите са против
Според представителите на синдикатите, ако промените бъдат гласувани всеки един работник, който не ходи в офис ще трябва да измерва шума, както и степента на осветеност в помещението, в което работи. А това на практика е невъзможно.
Според КТ "Подкрепа", служителите, които работят "хоум офис" ще бъдат принудени или да плати на експерти, или да изпълняват нареждането проформа.
Част от работодателските организации също смятат, че текстът с предлаганите промени трябва да се коригира, "защото в 21 век работното място от разстояние може да е навсякъде - от плажа и планината до апартамента, в който живеем."
"Смятаме, че е допустимо в индивидуалния трудов договор да бъде записано, че работата ще бъде полагане от разстояние без да се посочва конкретен географски адрес, на който се намира работното място", коментира Добрин Иванов, който е изпълнителен директор на Асоциацията за индустриален капитал.
Комуникацията с работодателя извън работното време е друг проблем в предложените от социалното министерство промени, който поляризира мненията.
Според сега действащото законодателство служителите нямат задължение да отговарят на ръководителя си си в извън работно време, освен в случаите, когато в индивидуалния трудов договор са договорени подобни условия.