Датската мултинационална енергийна компания за производство на възобновяема енергия Orsted A/S инвестира над 145 милиона долара за строеж на съоръжение за производство на гориво с ниско съдържание на въглерод в Швеция.
Обектът ще бъде най-големият по рода си в Европа и на него ще се гледа като на потенциален тест за зараждащия се пазар за намаляване на емисиите от корабната индустрия, пише Bloomberg.
Проектът на Orsted в Северна Швеция, известен като FlagshipONE, ще отвори през 2025 г. и ще произвежда около 50 000 метрични тона от т.нар. е-метанол годишно (може да бъде произведен от суровини, получени чрез използване на отпадъчни потоци, електролиза на водород и улавяне на CO2).
FlagshipONE съчетава редица от технологии, които ще играят значителна роля през следващите години, ако ЕС иска да постигне амбицията си да достигне нулеви нетни емисии до средата на века.
От една страна обектът ще произвежда водород от електрическата мрежа на Швеция, която разчита на над 90% възобновяеми източници. В същото време машините ще улавят CO2, който се отделя от близката централа за комбинирано производство на електрическа енергия, която изгаря биомаса. С помощта на оборудване за синтез, ще се произвежда метанол, който може да се използва за гориво на кораби.
50 000 тона гориво ще бъдат приблизително достатъчни, за да захранят един кораб за трансатлантическо пътуване, заяви Оливия Брийс, главен изпълнителен директор на звеното power-to-x на Orsted.
Може да се използва и на местно ниво за захранване на фериботи в Европа, вместо да се използват изкопаеми горива.
Въпреки че Orsted все още няма сигурни клиенти, датският корабен гигант A.P. Moeller-Maersk A/S вече се ангажира с цели 2,1 милиарда долара за кораби, работещи с метанол, които трябва да бъдат доставени от 2024 г.
Orsted е в напреднали дискусии с потенциални купувачи на горивото и няма време да се чака, докато тези сделки бъдат сключени, за да започне изграждането на производствени обекти, според Брийс.
Въпреки че метанолът е много по-скъп от алтернативата на изкопаемите горива, новите правила на ЕС имат за цел корабната индустрия да намали емисиите си или да плаща цена за CO2, изпускан в атмосферата от 2024 г.