Осветлението е много добро - без никакви проблеми следим списъка с покупки. Етикетите са електронни и винаги точни. Върви приятна музика. Малко ни става студено при фризерите със замразени стоки, но само на две крачки от тях мощната климатична инсталация вече поддържа приемлива температура. Служител ни опакова 5 охладени пържоли. Отиваме на касата. Обслужваме се сами. Излизаме.
Грижим се за дневния си пазар без даже да се замисляме какво го прави възможно във вида, в който го познаваме. Нищо в нашия свят не работи без ток - и магазините, от които пазаруваме, не са изключение.
Една от водещите вериги у нас - BILLA, увеличи буквално стократно резултатите от своите усилия да захранва обектите си със собствена "зелена" енергия. И това всъщност е важно не само за нея, а за всички нас.
Малко цифри
В ритейл сектора няма заводи и центрове за данни, но това не му пречи да бъде една изключително "гладна" за електричество сфера. Според различни данни около 10-15% от използвания от бизнеса ток по света е консумиран именно от магазините.
"Зелени заедно"
е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.
Научете повече тук:
От доклада Energy Management in Retail 2023 става ясно, че обектите, в които се предлагат храни, имат над тройно по-голяма нужда от електроенергия - като охлаждането на стоките е основно перо.
Говорим за стотици киловатчаса на обект на месец.
През последните години цените на тока за бизнеса станаха главна причина за пресичане на разхищенията, но ситуацията става все по-сложна - и изисква радикална промяна.
Светът вече е друг
Не става дума само за пари. Климатичната криза вече е със световен мащаб, като екстремното време оставя след себе си жертви и щети все по-близо до нас. Каквото и да говорят скептиците, замърсяването от традиционната енергетика със сигурност най-малкото не помага.
Има и друго. Последните две години показаха, че когато зависиш от внос на енергоизточници, геополитическите процеси могат да доведат до недостиг, скок на цените и криза.
Тези две сюжетни линии показват ясно, че е нужно общо решение - екологично, но и локално.
Поглед към слънцето
Соларните мощности са във възход през последните години по целия свят, включително - в Европа и България. Не е случайно, че инсталираният капацитет се измерва в гигаватове, а през немалка част от годината слънцето е с ключова роля за енергийния микс на нашата страна.
Да се върнем на ритейл сектора. Говорим за компании, които имат множество големи магазини и складови бази - с покриви и паркинги, които са идеални за разполагането на соларни панели. Фотоволтаичните системи са очевидното решение за всеки в сферата, който иска да произвежда електроенергия за своите нужди.
Източник: Billa България
Сред най-добрите примери за този подход е BILLA България.
Електрически скок
В новия си Доклад за Устойчиво развитие, който е с данни за цялата 2023 г., от компанията посочват, че през годината са произвели 4,9 млн. киловатчаса електроенергия от собствените си соларни инсталации. Толкова ток харчат над 1000 домакинства за година - един малък град.
В сравнение даже с предходната 2022 г. говорим за скок от над 100 пъти. Вече над 10% от използвания от магазините и логистичните центрове на веригата ток е нейно собствено производство.
Това е резултат от инвестицията на BILLA България от над 3,2 млн. лева във фотоволтаични инсталации и батерии.
Източник: Billa България
"Зелените" проекти не се изчерпват с това. Въвеждането на CO2-базирани охладителни системи и високоефективни ОВК решения са довели до 34% по-ниски въглеродни емисии в сравнение с 2012 г. При хладилните агрегати говорим за близо 80 на сто по-чист процес.
Какво предстои
BILLA България продължават с "електрификацията" на своите обекти. В рамките на 2024 г. са реализирани и продължават да се реализират още няколко големи проекта, които ще увеличат собствената електроенергия в енергийния микс допълнително.
Сред тях най-големият е т.нар "карпорт система", която покрива служебния паркинг на знаковия за веригата филиал на столичния бул. "България" 55. 15% от потреблението му се осигурява от съчетанието на соларни панели, които годишно произвеждат 190 MWh електроенергия, както и 130 kWh батерии за балансиране на потребление.
Източник: Billa България
Заедно с по-рано инсталираните фотоволтаични системи, слънцето отговаря за една пета от тока на най-големия магазин на BILLA у нас. Инвестицията е от над половин милион лева, но се очаква за 7-8 години да се изплати.
До края на годината ще станат готови още четири такива системи.
До 2027 г. във всички магазини ще бъде внедрена и IoT-базирана интелигентна система за управление на водата, която ще доведе до минимум 15% икономия на годишна база. Това са не само по-малки сметки за плащане, но и намалено разхищение на един от най-ценните ресурси на нашата планета.
Веригата иска до 2030 г. да е намалила с 30% парниковите си емисии спрямо нивата от 2019 г., а до 2040 г. да е напълно климатично неутрална.
Това не е просто някаква абстрактна мениджърска цел - говорим за ангажимент към обществото. Ако се съди по скоростното и успешно внедряване на ВЕИ технологиите, от BILLA България ще удържат на думата си.
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint Logistics, Toki.bg, Инвестбанк, BILLA България.