В началото миналия месец в особено важен за най-големия автомобилен производител завод между Ханой и Хайпон във Виетнам един-единствен служител показва положителен тест за COVID-19. Делта вариантът на коронавируса се разпространява толкова бързо в азиатската страна по това време, че властите решават да затворят производствения център.
В Япония главният изпълнителен директор на Toyota Казунари Кумакура наблюдава внимателно как се развива ситуацията във Виетнам. Причината е, че заводът е на ключов за компанията доставчик и най-големият виетнамски производител на кабелни снопове.
След затварянето на завода запасите на Toyota от тези важни компоненти започват да намаляват. Така в един момент лидерът на автомобилния пазар се оказва неподготвен да подсигури достатъчно доставки на кабелни снопове от Виетнам от една страна, и на чипове от Малайзия.
В резултат на това компанията шокира пазара с новината, че ще намали производството си през септември с 40% в сравнение с планираните преди това обеми, разказва Bloomberg.
"Важният въпрос беше дали операциите в Югоизточна Азия ще могат да продължат", посочи Кумакура в официално съобщение. Но затварянията и случаите на заразени в региона продължават да растат. Властите в двете държави налагат все по-строги ограничения. "Стана ясно, че доставчиците на автомобилни компоненти, конкретно в Малайзия и Виетнам, няма да могат да продължат работа", казва още шефът на Toyota.
Сега японският гигант е изправен пред предизвикателството да осигури достатъчно части и да възстанови загубения производствен капацитет навреме. В противен случай ще запише големи пропуснати ползи от нарасналото търсене на автомобили в световен мащаб.
От друга страна кризата с Toyota не подмина и други производители, като Suzuki, китайската Nio и Renault. И това повдигна въпроса за ограничените запаси, които държат автомобилните компании, както и за необходимостта от приоритизиране на ефективността на работа и веригите за доставки.