Ексцентричният милиардер Илън Мъск успя да подлуди пазарите с едно съобщение в Twitter. Главният изпълнителен директор на Tesla Inc. избра социалната мрежа, за да съобщи, че иска да свали компанията от борсата и да я направи частна. "Финансирането е подсигурено", написа той.

Мъск неведнъж се е оплаквал от "шума", който се създава покрай публичните компании. За да направи Tesla частна обаче, той ще трябва да убеди съществуващите инвеститори, че ходът е правилен - и те трябва да дадат своето одобрение. Остава неясно и кой е инвеститорът, който ще осигури финансирането. Първоначалната идея е търговото предложение да бъде при цена на дял от $420.

Скептиците за Tesla загубиха нови $1,7 милиарда. Но не се отказват

Скептиците за Tesla загубиха нови $1,7 милиарда. Но не се отказват

Акциите на компанията продължават да привличат най-много залози за провал

Изичсления на Bloomberg сочат, че това би оценило компанията на $82 милиарда, включително дълга, което ще направи процедурата най-голямата в света. А Мъск ще има нужда от $66 милиарда, за да приключи транзакцията.

В писмо до служителите на компанията главният изпълнителен директор и акционер с около 20% в компанията описва причината за подобен ход. "Като публична компания, цените на акциите ни се променят често и значително, което може да разсейва служителите - всички те са акционери. Тъй като сме публична компания, сме длъжни да вземаме решение, които може да са правилни за даденото тримесечие, но не задължително правителни в дългосрочен план", казва Мъск.

Той припомня още, че акциите на компанията са най-шортваните в историята на капиталовите пазари, което означава, че "има много голям брой хора, които имат ползата да атакуват компанията".

Tesla изненада всички и е все по-близо да излезе на печалба

Tesla изненада всички и е все по-близо да излезе на печалба

Производството се стабилизира, а загубите започнаха да намаляват

Мъск посочва още, че SpaceX, която той също ръководи, е частна и "е много по-ефективна оперативно, което се дължи до голяма степен на това, че е частна". И допълва, че Tesla може да се върне на пазарите, "когато компанията влезе във фаза на по-бавен, по-предсказуем растеж".

Всички акционери ще имат избор, казва още той: или да останат акционери в частната компания, или дяловете им да бъдат изкупени на $420 на акция. "Надеждата ми е, че акционерите ще останат". По-рано стана ясно, че това ще стане чрез специален фонд.

Третата основна точка в писмото му е, че няма намерение SpaceX и Tesla да бъдат сляти.

Мъск посочва още, че няма намерение да увеличава дела си в производителя на електрически автомобили.

Tesla търси място за първата си гигафабрика в Европа

Tesla търси място за първата си гигафабрика в Европа

Компанията преговаря с властите в Германия и Холандия

Ценните книжа на компанията отвориха сесията при цена от $343. Материал от Financial Times, според който държавният саудитски Public Investment Fund е натрупал дял в Tesla между 3 и 5%, правейки го сред най-големите инвеститори, прати акциите нагоре. Позицията им е около $2 милиарда.

Съобщенията на Мъск, които първоначално бяха приети с доза недоверие (и заради избраната стойност 420 - число, което в популярната култура се свърза с употребата на марихуана - но и не само заради нея), но подкрепиха поскъпването. Акциите достигнаха връх от $371, а по-късно търговията им бе спряна на $367. След продължаването те достигнаха $379.

Анализатори посочиха, че пазарите явно не са повярвали достатъчно силно в успеха на плана на Мъск - в противен случай цената на книжата щеше да е по-близо до заветните $420.

По данни на S3 Partners, ако компанията бъде направена частна при цена от $420, инвеститорите, които залагат за срива на компанията, биха загубили $4,4 милирда само от отворените през 2018 година позиции. Само вчерашното рали им натрупа загуба на хартия от $823 милиона.