Първият китайски пътнически самолет ще направи своя първи полет след няколко седмици. И има няколко коза, с които Пекин иска да вземе парче от големия около 2 трилиона долара през следващите 20 години пай.
COMAC C919 (съкратено от Commercial Aircraft Corporation of China) притежава двигатели и авионика, произведени на запад. Държавната компания скоро започва и програма за трениране на пилоти, като ще започне да увеличава и персонала си зад граница. Дали обаче Китай може да застраши бизнеса на гиганти като Boeing и Airbus?
След три години закъснения и почти десетилетие разработка новият китайски самолет се изправя пред най-голямото предизвикателство - да успее да продаде машините на пазар, доминиран от Boeing и Airbus. "Ще се състезават с ниска цена срещу компании, които произвеждат за по-кратки срокове и имат много повече опити", казва пред Reuters анализаторът Ричард Абулафия. Китайският самолет може и да успее да вземе достатъчен дял от местния пазар - който расте с най-бързи темпове в света.
158-местният самолет ще струва около 50 милиона долара - по-малко от половината от конкурентните Boeing 737 и Airbus 320. C919 вече има около 570 поръчки и ангажимент от 23 купувачи - главно китайски държавни авиолинии и лизингови компании, но от компанията са отказали подробна разбивка.
Само за сравнение - последният модел на Boeing 737 имаше над 3 000 поръчки преди първия му полет през миналия януари.
По данни на агенцията през следващите 20 години китайските авиолинии ще закупят около 7 000 самолета. И COMAC има шанса да произведе немалка част от тях заради политиката в Китай. "Техният продавач е правителството", казва висш кадър от една от местните авиолинии, който не е пожелал да бъде поименно назован. "Докато правителството казва на авиолиниите да купуват от самолетите, това ще се случва", допълва той.