Една голяма и дългоочаквана поръчка за нови електрически държавни влакове е спряна, научи Money.bg. Става въпрос за един от четирите търга за нов подвижен състав, който е финансиран по Плана за възстановяване, а причината е подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията от страна на компанията "Шкода Транспортейшън".
Така процедрата за покупка на 7 двуетажни електрически мотрисни влака беше спряна.
На 10 октомври тази година, отново заради жалба, е спряна и голямата поръчка за за доставка 35 броя едноетажни електрически мотрисни влака, чиято прогнозна стойност е за над 1,1 милиарда лева без ДДС.
От Министерството на транспорта и съобщенията коментираха за Money.bg, че очакват "забавяне за известно време", но се надяват поръчките да стартират отново и изгубеното време на бъде наваксано и срокът за получаване на новите влакове, който е 2026 година, да се случи.
Сега предстои и третата процедура, която е за доставката на 20 електрически влака тип "push pull", но има вероятност тя също да бъде прекратена. Испанската компания Patentes Talgo SL също е подала жалба в Комисията за защита на конкуренцията.
Какви са мотивите на жалбите вероятно ще разберем, след като КЗК излезе с окончателно решение по тях.
Към момента едно е сигурно и то е, че със сигурност оцелява една процедура - за доставката на 18 електрически локомотива на стойност за малко над 68,3 милиона лева без ДДС.
Източник: Фейсбук профил на БДЖ
Компанията протестира получено разяснение от 23 октомври, по което е задала 19 въпроси, свързани с техническите спецификации.
Според БДЖ също все още нищо не е окончателно. Срокът за получаване на оферти е удължен до 20 ноември, като офертите на компаниите ще бъдат отворени на 21 ноември.
Частният конкурент
На фона на безкрайните проблеми около държавните ни влакове, вече се задава и техен частен конкурент. Както Money.bg вече писа, частната транспортна компания "Пимк" обяви, че е получила лиценз за жп превоз на пътници от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".
Дейността на дружеството ще се извършва чрез фирмата "Пимк Рейл Експрес" ЕООД, която бе учредена и вписана в Търговския регистър през април тази година. Така държавното "БДЖ - Пътнически превози" за първи път в своята история ще има реален конкурент при превоза на пътници в България.
Пловдивската компания има лиценз за товарни превози и от 2015 година извършва жп превоз на товари. Лицензът за пътнически превози е бил издаден на 28 септември.
В момента компанията оглежда възможностите за трасе, по което да пусне новите влакове. Основното е София - Бургас, където по завършени участъци от жп линията са позволени по-високи скорости, а автоматизираното управление на влаковото движение дава по-голяма пропускателна способност.
Обществени поръчки в застой
През април тази година Министерството на транспорта и съобщенията обяви четири обществени поръчки за общо 2 812 711 865 лева без ДДС. Със сумата беше предвидено да се закупят нови локомотиви, както и електрически мотриси, разбираме от регистъра с обществените поръчки.
С най-голяма прогнозна стойност е именно поръчката за 20 броя едноетажни нулевоемисионни електрически влакове тип push-pull, които могат да развиват до 200 км/ч, с капацитет от минимум 300 седящи места. За тях са предвидени максимум 1 200 483 000 лева.
За доставката на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотриси ще бъдат похарчени допълнително 1 108 747 490 лв.
Над 400 милиона лева ще струва покупката на 7 броя двуетажни електрически мотриси. Допълнително ще се похарчат 92 952 795 лв. за 18 броя електрически маневрени локомотиви.
Инвестицията се финансира с европейски средства по Плана за възстановяване и устойчивост и с бюджетни средства. До момента в България не са подготвяни обществени поръчки за подвижен състав от подобен мащаб.
Каква ли ще е съдбата на БДЖ?
Съдбата на "БДЖ - Пътнически превози" трябва да стане ясна до края на 2024 година, тъй като редовният кабинет планира да стартира процедурата по нов договор за превоз. Спирането на поръчки, жалбите до държавното дружество и задаващата се частна конкуренция обаче не вещаят нищо добро. Поне засега.
Към момента вагонният състав на БДЖ е на средна възраст от 32 години.