Когато главният изпълнителен директор на Facebook Inc. Марк Зукърбърг изнася реч за свободата на изразяване във Вашингтон миналата есен, той има и друга идея зад нея: да бие алармата за заплахата от китайските технологични компании, и по-конкретно, популярната услуга за споделяне на видео TikTok, пише The Wall Street Journal.

В речта му място намира едно изречение за надигащия се конкурент: Зукърбърг казва пред студентите, че TikTok не споделя мисията на Facebook за защита на свободата на изразяване и представлява риск за американските ценности и технологично превъзходство.

Същото съобщение Зукърбърг предава и на срещи с официални лица и представители на законодателната власт през октомври и на отделна среща във Ващингтон седмици по-рано, казват източници на изданието.На частна вечеря в Белия дом в края на октомври Зукърбърг защитава тезата си пред президента Доналд Тръмп, че надигащите се китайски интернет компании заплашват американския бизнес и справянето с тях трябва да е приоритет пред регулирането на дейността на Facebook.

Главният изпълнителен директор на технологичния гигант обсъжда TikTok и в срещи с няколко сенатора. В края на октомври сенаторите Том Котън, който е провел среща със Зукърбърг през септември, и Чък Шумер настояват за разследване на TikTok. Правителството започна такова малко след това и до пролетта Тръмп вече започна да говори за тотална забрана. Този месец той подписа изпълнителна заповед, настоявайки китайският собственик ByteDance да продаде бизнеса в САЩ.

Не са много технологичните компании, които могат да спечелят от краха на TikTok толкова, колкото Facebook. И гигантът играе активна роля в създаването на опасения и страхове относно приложението и китайските му собственици. Освен личните опити на Зукърбърг, Facebook създаде група с името American Edge, която започна да публикува реклами, които възхваляват американските технологични компании и приноса им към икономическата мощ, национална сигурност и културно влияение на САЩ. Нещо повече, през първото полугодие на 2020 г. Facebook е похарчила повече за лобисти отколкото която и да е друга компания, по данни на Center for Responsive Politics. През 2018 г., за сравнение, тя бе на осма позиция.

Не може да се определи точно каква роля са изиграли коментарите на Зукърбърг в решението на правителството да започне офанзива срещу TikTok. Според изявление на съоснователя и главен изпълнителен директор на Facebook пред служители този месец, пълната забрана не е добре дошла, тъй като щетите от подобен ход могат да надхвърлят краткосрочните ползи за Facebook.

TikTok има над 100 млн. потребители в САЩ и се превърна в най-голямата заплаха за доминацията на Facebook сред социалните медии. През първото тримесечие на 2020 г. TikTok е най-сваляното приложение в света, според Sensor Tower. Facebook има 256 млн. месечни потребители в САЩ и Канада към края на юни.Навремето Facebook не се поколебаваше да придобива всички компании, които вижда като потенциална заплаха. Днес обаче компанията е изправена пред антимонополни разследвания и подобен ход не би изглеждал добре.

Затова и компанията предприема други стъпки. По-рано този месец Instagram, собственост на Facebook, пусна своя услуга за споделяне на кратки видеа и се опитва да привлече потребителите на TikTok като плаща на част от тях за съдържание.

Съдбата на TikTok междувременно остава неясна. Microsoft преговаря за американския бизнес на ByteDance, като интерес имат и Twitter и (официално, но малко вероятно) Oracle.

Аргументите на Зукърбърг относно TikTok обаче ясно подчертават променената му позиция спрямо Китай. През 2010 г. той заяви, че планира да научи мандарин и направи няколко посещения в страната, опитвайки се да премахне забраната за Facebook там. Това го направи популярен в Поднебесната империя, но в последно време общественото мнение за него пое в обратната посока заради коментари пред Конгреса, че е "добре документирано, че китайското правителство краде технологии от американските компании".

Самият Зукърбърг видя отдавна потенциала в TikTok. Musical.ly, както се казваше преди това приложението в САЩ, започна да става популярно сред американските тийнейджъри през 2017 г. и тогава Facebook обмисляше да придобие компанията. В крайна сметка обаче собственик стана ByteDance.