В Европа може би назрява нова криза за Илон Мъск и компанията му за производство на електромобили Tesla. Взискателният главен изпълнителен директор на Tesla трябваше да се заеме с неприятния проблем, а именно с разширяващата се синдикална стачка в Швеция, засягаща операциите в Скандинавия.

Още нещо, което вероятно вече му причинява главоболие е намаляването на търсенето в ключови части на континента и то в момент, когато подкрепяният от Уорън Бъфет BYD засенчи Tesla в световен мащаб за първи път през четвъртото тримесечие на предходната година.

Продажбите на електромобили на Tesla в Германия, където се намира единственият й европейски производствен завод, се сринаха със 77% - огромна цифра - през декември на годишна база според правителствени данни, завършвайки катастрофалното четвърто тримесечие на най-големия пазар в региона, пише Yahoo Finance.

Обикновено Tesla очаква увеличение на месечните продажби не само на годишна база, но последователно а всеки следващ период. Чрез този вид растеж компанията оправдава пазарна си стойност от 750 милиарда долара наравно със следващите си девет най-големи съперника взети заедно.

Проучване: BYD може да стане най-продаваният електромобил в света и да измести Tesla още през 2023-а

Проучване: BYD може да стане най-продаваният електромобил в света и да измести Tesla още през 2023-а

Делът на BYD на пазара на електромобили се е изравнил с този на Tesla

Всъщност спадът през тези четири седмици се оказа толкова сериозен, че успяха да "заличи" всички печалби на марката в Германия, които преди това бяха натрупани до ноември. Това остави Tesla с резултат от 9% свиване на годишните обеми, въпреки че самият пазар на електромобили в страната нарасна с 11% през 2023 г.

И Обединеното кралство ситуацията не е цветуща. Там през ноември и декември продажбите се оказаха изключително слаби, което доведе до 9% годишен спад за годината.

За щастие на компанията, Китай е по-голям пазар и Tesla отчете добро четвъртото тримесечие по отношение на продажбите там, което помогна за ръст на глобалните продажби до нов рекорд от 1,8 милиона електромобили миналата година.

След близо 1000 катастрофи: Tesla изтегля почти всички свои коли

След близо 1000 катастрофи: Tesla изтегля почти всички свои коли

Спешно се вграждат софтуерни ограничения на Autopilot системата

Шокиращият спад от близо 80% на годишна база в Германия все пак е смекчен донякъде от висока цифра от декември 2022 г., когато клиентите все още бързаха да се възползват от държавни субсидии на стойност до 6 000 евро на автомобил, преди те да бъдат намалени до евро 4 500 в началото на 2023 г.

Канцлерът Олаф Шолц планираше да премахне изцяло всички субсидии за електромобили в началото на тази година, но бюджетна криза го накара да изпревари плана си с две седмици, а същество дойде за една нощ, хващайки купувачите неподготвени и вбесявайки цялата автомобилна индустрия.

Мъск може да и друг нарастващ проблем. Главният изпълнителен директор на Tesla вече предприе скъпа стъпка, като затвори изцяло своята производствена линия за Model Y в Германия за две седмици през декември.

Скандинавски удар по Tesla заради правата на работниците

Скандинавски удар по Tesla заради правата на работниците

Редица профсъюзи се изправиха срещу компанията