В Европа може би назрява нова криза за Илон Мъск и компанията му за производство на електромобили Tesla. Взискателният главен изпълнителен директор на Tesla трябваше да се заеме с неприятния проблем, а именно с разширяващата се синдикална стачка в Швеция, засягаща операциите в Скандинавия.
Още нещо, което вероятно вече му причинява главоболие е намаляването на търсенето в ключови части на континента и то в момент, когато подкрепяният от Уорън Бъфет BYD засенчи Tesla в световен мащаб за първи път през четвъртото тримесечие на предходната година.
Продажбите на електромобили на Tesla в Германия, където се намира единственият й европейски производствен завод, се сринаха със 77% - огромна цифра - през декември на годишна база според правителствени данни, завършвайки катастрофалното четвърто тримесечие на най-големия пазар в региона, пише Yahoo Finance.
Обикновено Tesla очаква увеличение на месечните продажби не само на годишна база, но последователно а всеки следващ период. Чрез този вид растеж компанията оправдава пазарна си стойност от 750 милиарда долара наравно със следващите си девет най-големи съперника взети заедно.
Всъщност спадът през тези четири седмици се оказа толкова сериозен, че успяха да "заличи" всички печалби на марката в Германия, които преди това бяха натрупани до ноември. Това остави Tesla с резултат от 9% свиване на годишните обеми, въпреки че самият пазар на електромобили в страната нарасна с 11% през 2023 г.
И Обединеното кралство ситуацията не е цветуща. Там през ноември и декември продажбите се оказаха изключително слаби, което доведе до 9% годишен спад за годината.
За щастие на компанията, Китай е по-голям пазар и Tesla отчете добро четвъртото тримесечие по отношение на продажбите там, което помогна за ръст на глобалните продажби до нов рекорд от 1,8 милиона електромобили миналата година.
Шокиращият спад от близо 80% на годишна база в Германия все пак е смекчен донякъде от висока цифра от декември 2022 г., когато клиентите все още бързаха да се възползват от държавни субсидии на стойност до 6 000 евро на автомобил, преди те да бъдат намалени до евро 4 500 в началото на 2023 г.
Канцлерът Олаф Шолц планираше да премахне изцяло всички субсидии за електромобили в началото на тази година, но бюджетна криза го накара да изпревари плана си с две седмици, а същество дойде за една нощ, хващайки купувачите неподготвени и вбесявайки цялата автомобилна индустрия.
Мъск може да и друг нарастващ проблем. Главният изпълнителен директор на Tesla вече предприе скъпа стъпка, като затвори изцяло своята производствена линия за Model Y в Германия за две седмици през декември.