Японските компании някога бяха на върха в индустрията с електронни устройства. Днес обаче те правят новинарски заглавия не с новите си продукти, а с проблемите си, пише CNN Money.
В страната, която изобрети потребителска електроника като Walkman, прославените компании изпуснаха новите големи тенденции - като смартфоните - и затънаха в корпоративна бюрокрация. А решенията, които губят пари и скандалите, се увеличиха многократно.
Toshiba: на ръба
Пионер в производството на лаптопи, телевизори и друга потребителска техника, Toshiba вече е в групата на японските компании, които едвам се задържат на повърхността и то благодарение на средства от банки.
Конгломератът загуби битката с компании от Китай и Южна Корея в ключовите области и в отговор насочи вниманието си към други бизнеси, наливайки пари в ядрената енергия, например.
През февруари обаче стана ясно, че щатската Westinghouse, собственост на Toshiba, трябва да се справи с огромни закъснения и непредвидени увеличения на разходите. И в крайна сметка подаде документи за фалит, а японският гигант посочи, че собственото му оцеляване също е под въпрос.
Sharp: продадена на Foxconn
През 80-те години на миналия век Sharp бе добре позната със своите качествени и мощни калкулатори, видеокасетофони и портативни музикални плеъри. По-късно компанията направи голям залог на телевизорите с LCD екрани и за кратко ходът бе изключително успешен. Поскъпващата йена и глобалната финансова криза обаче намалиха рязко поръчките.
Sharp се люлееше на ръба на фалита с години, а през 2015 г. записа огромни загуби и съкрати 5 000 работни места. Агонията продължи до миналата година, която компанията бе купена от тайванците от Foxconn.
Olympus: спасена от медицината?
Olympus е започнала като производител на микроскопи за любители. И стигна до водещ производител на фотоапарати и медицинско оборудване. Но и тази компания не се размина с огромен счетоводен скандал.
През 2011 г., когато Майкъл Уудфорд стана първия чудестранен изпълнителен директор бързо откри, че компанията е фалшифицирала своите финансови документи, криейки загуби от 90-те години на ХХ век. И когато започна да задава въпроси, бордът бързо го уволни, но това не помогна на Olympus.
Уудфорд разкри, че измамите са продължили 13 години и се равняват на 1.7 милиарда долара.
По-късно с нов екип начело компанията се завърна, а цената на дяловете подскочи благодарение на добрите продажби на медицинско оборудване.
Sanyo: вече собственост на Panasonic
Sanyo някога бе третият най-голям производител на потребителска електоника в Япония, продавайки батерии за мобилни телефони и уреди за дома. Името Sanyo бе познато в цял свят, а компанията постави огромен неонов надпис в туристическия център на Лондон - Piccadilly Circus.
В началото на новото хилядолетие Sanyo преживя продължително разтърсване, борейки се с конкурентите от Китай и Южна Корея. Поскъпването на йената направи японските продукти по-скъпи, което накара производителите да се слеят. И така през 2009 г. компанията бе купена от Panasonic.