През последните две години молбите за разрешаване на извършване на дейността към Федералната корпорация за депозитно застраховане на САЩ достигнаха нови висини, пише Джош Рейни в нова статия. През 2018 г. петнадесет нови организации са одобрени от регулатора, а до момента техният брой е осем. И изглежда, че след две десетилетия на понижаване на броя на играчите в сектора, сега най-после конкуренцията отново нараства.
Chime, която извършва банкиране единствено мобилно, е открила 2 млн. разплащателни сметки само в САЩ и ежемесечно броят на клиентите ѝ нараства по-бързо от този на Wells Fargo или Citibank. Институции, които още не са се занимавали с операции с крайни клиенти, включително Square, Goldman Sachs и Robinhood, също навлизат в отрасъла.
Според консултантската компания CG42 уязвимостта на търговското банкиране може да доведе до загуби от 344 млрд. долара за десетте най-големи банки в отрасъла през следващата година. А макар новите банките да не могат да компенсират 1500-те финансови институции, които са затворили след 2009 г., тяхната поява може наистина да се превърне в заплаха за 0,2% от мегабанките, които притежават повече от две трети от всички активи в индустрията.
Напред към новите банки
С подмладяването на демографията в САЩ, а и в света изобщо, потребителите загърбват все повече традиционните банки, опериращи чрез мрежа от физически клонове, и ги заместват с приложения, които им начисляват по-ниски такси. Това доведе до понижаване на финансовите ресурси, необходими за навлизане в банковия сектор, тъй като нуждата от физически обект и персонал в него е елиминирана.
Освен това рисковите капиталисти започнаха да поставят рекорди с финансирането на необанките. Само за второто тримесечие на 2019 г. в САЩ подобни институции са получили общо 2,5 млрд. долара. За сравнение - тази сума е 2,3 млрд. долара за цялата 2018 г. Както липсата на необходимост от физически обекти, така и достъпът до финансиране отвориха пътя към пазарите за нови банки.
Същевременно някои скандали, например "Осем е страхотно" ("Eight is great"), при който Wells Fargo целеше всеки клиент на банката да използва осем нейни продукта и започнаха да откриват сметки без знанието на потребителите, и Голяма рецесия от 2008 г. значително намалиха доверието в конвенционалните банки.
Какво означава това за потребителите?
Банките значително подпомагат икономическия растеж като финансират всички останали индустрии и натрупването на капитал. Нарастването на конкурирането между тях за всеки клиент означава или понижаване на маржа на печалбата, или загуба на пазарен дял. В тази ситуация по-голямо количество кредити ще бъдат отпуснати на по-ниска цена, т.е. лихвата за крайните потребители и бизнесите ще се свие.
Това се доказва от изследване на Дейвид Бесанко и Анджан Такор, което показва, че лихвите по кредитирането се понижават, а тези по депозитите растат когато в системата влизат нови банки. Откритието на двамата съвпада с теоретичната постановка, според която в по-конкурентна потребителите са печеливши.
С навлизането на все повече участници на пазара, неефективните банки губят пазарния си дял. А банкова система, която демонстрира някаква степен на пазарна сила, може да подобри разполагаемостта с кредити към някои фирми и да осигури мотиви на банките да увеличат финансирането, което спомага за ефективното разпределение на ресурсите. До същото спомага и вече случващото се понижаване на бариерите пред навлизане.
Казано иначе, конкуренцията подобрява значително условията на банкиране за потребителите и бизнесите, води до по-голяма ефективност на самия банков сектор и до растеж на икономиката изобщо. Затова е радостна тенденция, че подобен феномен се наблюдава и в България, макар и на значително по-ограничен мащаб.