Китайският технологичен гигант Tencent тихо купува дялове на някои от добре познатите европейски разработчици на видеоигри, пише Politico. Някои анализатори описват хода като част от "тихия поход към световна гейминг доминация" на компанията. Само през 2021 г. Tencent е инвестирала в поне седем европейски гейм студиа - някои от тях големи публични компании, а други частни - в Швеция, Финландия, Франция, Германия, Великобритания и Чехия.

Докато Европа се плаши от опитите на китайски компании да купуват дялове в европейски производители на полупроводници или стартъпи в областта на роботиката, инвестициите на Tencent не получават почти никакво внимание. Експерти посочват, че регулаторите не се интересуват от тази европейска индустрия и пазара, оценен на €21,6 млрд. Но същите подчертават, че това е стратегическа грешка.

Скорошните вложения на китайския гигант допълват към европейските активи, които Tencent вече притежава - включително финландската Supercell, създател на популярните Clash of Clans. Общият размер на инвестициите е трудно да се определи, тъй като китайската компания използва различни дъщерни дружества за придобиването на дялове, някои от които в частни компании.

На 19 юли Tencent е придобила две студиа в рамките на ден: U.K. Sumo Group с оценка над £900 млн. и с над 1 хил. служители, както и шведската Stunlock Studios с около 30 служители. Придобиването не създаде дебат в Уестминстър, а анализатори от Shore Capital казват, че има малка вероятно правителството на Острова да се намеси. Само дни преди това британските депутати остро възразиха срещу готвеното придобиване на компания за полупроводници от Уелс от страна на китайско дружество. Същата е ситуацията и в другите държави. Tencent придобива още и френската DONTNOD Entertainment, финландската Remedy Entertainment и чешката Bohemia Interactive.

Екперти посочват, че европейските столици подценяват стойността, а в някои случаи и връзките на гейминг индустрията със защитата на личните данни и националната сигурност. "Събират се лични данни за регистрация за някои услуги, събират се телеметрични данни, сканират се лица като механизъм за удостовеяване, че играчите са на нужната възраст, за да играят", изброява Ян Вайденфелд, директор Mercator Institute for China Studies.

Миналия месец Bild съобщи, че Tencent обмисля придобиване на германския разработчик Crytek, който разработва военни симулатори, с които се обучават западните армии. Служители на компанията изразиха опасения, че енджинът на играта може да бъде използван за военни цели от китайската армия.