Превозвачите от Близкия изток са готови да поръчат десетки милиарди долари самолети за дълги разстояния при откриването на авиошоуто в Дубай в понеделник, докато Emirates подновява доверието си в закъснелия Boeing 777X. Компанията обаче се сблъсква със силната конкуренция от амбициозната Turkish Airlines, пише Reuters.
Домакините Emirates и дъщерната й авиокомпания FlyDubai се очаква да дадат своя отпечатък в началото на второто по големина авиокосмическо събитие в света, казаха източници от индустрията, въпреки опасенията за спад в икономически ключовия туристически сектор поради войната в Газа.
Emirates е най-големият потребител в света на широкофюзелажни самолети, включително Airbus A380 Superjumbos и сегашното поколение Boeing 777. Компанията публично заяви, че обмисля повече поръчки на модернизирания 777X, както и Airbus A350 и по-малкия Boeing 787, който е най-малко вероятно да се появи веднага.
Паралелна поръчка от Emirates за конкурентния Airbus A350 изглежда беше отложена, тъй като преговорите в последната минута бяха фокусирани върху условията на сделката за двигатели с Rolls-Royce , казаха за агенцията източници от индустрията. Нито една от компаниите не се съгласи да коментира.
FlyDubai лети със самолети Boeing 737 MAX за средни разстояния и е готов да поръча повече от самолета в понеделник, казаха източници. Авиокомпанията не отговори веднага на искане за коментар.
Представители на индустрията изчисляват, че авиокомпаниите по света преговарят зад кулисите за закупуване на около 700-800 нови самолета, включително 200-300 от най-големите, докато наваксват плановете за подмяна на флота, заложени по време на пандемията.
Колко от тях ще дадат плод навреме за авиошоуто на 13-17 ноември зависи от състоянието на преговорите и борбата за светлината на прожекторите, тъй като групите от Персийския залив са изправени пред разширяващ се кръг от конкуренция.
Turkish Airlines "избухна" в дневния ред на шоуто в събота със съобщение от държавната информационна агенция Anadolu, че е в преговори за закупуване на до 355 самолета Airbus.
След още разговори източници от индустрията казаха, че авиокомпанията може да обяви поне част от сделката в понеделник.
Компанията каза, че е в процес на обсъждане за поръчка на общо 600 самолета, които вероятно ще бъдат разделени между Airbus и Boeing.
Един източник от Близкия изток описа перспективата за турска поръчка като "смел ход", засилващ конкуренцията на демонстрационното събитие.
Въпреки това спекулациите за голяма дубайска поръчка за теснофюзелажни самолети от най-новия играч в региона, саудитската арабия Riyadh Air, още по време на авиошоуто в Дубай, са преждевременни, казаха други източници за Ройтерс.
От самата саудитска авиокомпания, която намекна за решение през следващите седмици, отказаха коментар.
Дубай организира голямото авиокосмическо изложение, провеждано на всеки две години, на фона на войната Израел срещу Хамас в Газа, която увеличава търсенето на оръжия и затваря въздушното пространство, което прави полетите по-дълги и по-скъпи за някои авиокомпании.
Фирмата за анализ на пътувания ForwardKeys съобщи в петък, че резервациите за полети са намалели по света след 7 октомври, като тези за Близкия изток са спаднали с 26%.
"Има достатъчно статистически доказателства, поне в краткосрочен план, които показват, че е имало значителен спад в продажбите на билети в региона", каза Даниел Силке, директор на базираната в Кейптаун Political Futures Consultancy.
Анализаторите казаха, че войната в Газа вероятно ще засили търсенето на оръжия в допълнение към скока през последните 18 месеца, тъй като Съединените щати и техните съюзници превъоръжават Украйна във войната й срещу Русия. На изложението Dubai Airshow обаче се очакват малко големи оръжейни сделки,заключва Ройтерс.