Доставката на коронавирусна ваксина по света ще бъде "най-голямото транспортно предизвикателство досега" според авиоиндустрията, пише BBC. Ще са необходими 8000 Boeing 747, заяви Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).

Все още няма ваксина за Covid-19, но IATA вече работи с авиокомпании, летища, световни здравни органи и фармацевтични компании по глобален план за въздушен транспорт. Програмата за разпределение предполага необходимост от само една доза на човек.

"Безопасното доставяне на ваксини ще бъде мисията на века за световната индустрия за товарни превози. Но това няма да се случи без внимателно предварително планиране. И времето за това е сега", каза главният изпълнителен директор на IATA Александър де Джуниак.

Докато авиокомпаниите пренасочват фокуса си върху доставката на товари по време на тежкия спад на пътническите полети, доставката на ваксини е далеч по-сложна.

Не всички самолети са подходящи за доставяне на ваксини, тъй като се нуждаят от температурен диапазон между 2 и 8 градуса за транспортиране на лекарства. Някои ваксини може да изискват минусови температури, които биха изключили повече самолети.

Полетите до определени части на света, включително някои райони от Югоизточна Азия, ще бъдат от решаващо значение, тъй като те нямат възможности за производство на ваксини.

Разпространението на ваксина в Африка би било "невъзможно" в момента, според IATA предвид липсата на товароносимост, размера на региона и сложността на граничните пунктове.

Около 140 ваксини се разработват и около две дузини сега се тестват върху хора в клинични изпитвания. Едната се разработва от Оксфордския университет, който вече е в напреднал етап на тестване.

IATA призова правителствата да започнат внимателно планиране сега, за да гарантират, че са напълно подготвени, след като ваксините бъдат одобрени и достъпни за разпространение.

"Ваксините ще бъдат изключително ценен товар. Трябва да има механизми, които да гарантират, че пратките остават защитени от фалшификация и кражба", добави IATA.