Цените на петрола може да са близо до 100 долара за барел, но редица фактори биха могли да попречат на устойчиво покачване над това ниво, твърдят анализатори. На темата е посветен анализът на агенция Reuters.

Експертите включват в оценката си прогнозиран ръст на производството извън ОПЕК, в допълнение към нуждата на Русия да увеличи предлагането, за да увеличи приходите. Както и потенциалът на търсенето на петрол да се забави предвид вече високите лихвени проценти в големите западни икономики.

Сортът Brent достигна връх от близо 96 долара за барел миналата седмица, а американският WTI достигна 91 долара за барел за първи път през 2023 година.

Цените на петрола са най-високите си нива от началото на тази година: прогнозите са за $100 за барел

Цените на петрола са най-високите си нива от началото на тази година: прогнозите са за $100 за барел

Фючърсите за американския суров петрол Brent сса 93,90 долара за барел

Все по-голям брой анализатори прогнозират, че Brent ще надхвърли ценовото ниво от 100 долара за барел тази година, тъй като търсенето нараства, предлагането е ограничено и запасите от гориво и суров петрол са относително ниски.

Цените на горивата на дребно в САЩ и Европа се повишиха до многомесечни върхове, тъй като цените на суровия петрол се повишиха.

"Ако цените на енергията се повишат и останат високи, това ще има ефект върху разходите и може да има ефект върху очакванията за нивото на потребителската инфлация. Това са просто неща, които трябва да наблюдаваме", каза Джеръм Пауъл, председател на Федералния резерв на САЩ каза миналата седмица.

Анализаторите на Morgan Stanley повториха мнението, че въпреки че централните банкери може да са предпазливи заради покачването на цените на петрола, ралито "трябва да се поддържа известно време, за да има по-голям, по-траен ефект върху основните цени".

В дългосрочен план цени над 100 долара за барел може да увеличат инфлационните опасения за правителствата, които повишиха лихвените проценти, за да се борят с покачващите се цени, след като техните икономики излязоха от пандемията COVID-19.

Ръстът на добива извън ОПЕК+ може да успокои всяко покачване

Goldman Sachs предвижда увеличение на доставките извън ОПЕК+ с 1,1 милиона барела на денонощие до следващата година, докато Международната агенция по енергетика прогнозира ръст от 1,3 милиона барела на денонощие.

Бразилия, Гвиана и Съединените щати са сред страните, от които се очаква да увеличат производството.

Възвращаемостта на инвестициите и растежът от офшорното производство също прави по-малко вероятно дългосрочно ценово рали на петрола, казаха анализатори на Goldman, добавяйки, че "по-голямата част от ралито е зад нас".

Високите лихвени проценти вече ограничават търсенето в западните икономики, включително и на петрол.

Геополитически съображения също могат да усложнят решенията относно това колко дълго страните от пакта ОПЕК+ може да поддържа доброволни съкращения.

Петролът подскочи след решението на ОПЕК+ за съкращаване на добива

Петролът подскочи след решението на ОПЕК+ за съкращаване на добива

Сутринта Brent се търгува по $77,04, а WTI- по $72,90 за барел

Ограниченията на доставките, въведени от Организацията на страните износителки на петрол и съюзниците (ОПЕК+), по-специално комбинираното доброволно намаляване на доставките от 1,3 милиона барела на ден от Русия и Саудитска Арабия до края на 2023 г., изиграха водеща роля в тласкането на фючърсните цени до 10-месечни върхове.

Но Русия може да не е в състояние да ограничи износа за продължителен период предвид последиците от войната в Украйна върху нейните финанси, каза Тамас Варга от PVM.

За фактическия лидер на ОПЕК Саудитска Арабия вечният проблем за постигане на достатъчно високи цени, за да възнагради производителите, без да тласка пазара до ниво, което унищожава търсенето и насочва икономиката към рецесия, вероятно ще изплува отново в политическите съображения, казаха анализатори.

"Не съм сигурен, че има особен икономически смисъл в насочването на световната икономика към рецесия, ако ОПЕК+ продължи с тези съкращения, което ме кара да се съмнявам колко висока ще бъде цената и колко устойчива ще бъде тя", каза анализаторът на OANDA Крейг Ерлам.

Повишенията са на или близо до своя връх?

След месеци на агресивно повишаване на лихвите за справяне с упоритата инфлация, политиците в САЩ и Европа сигнализираха, че повишенията са на или близо до своя връх.

Федералният резерв на САЩ в сряда "натисна пауза" върху вдигането на лихвените проценти, но не изключи още едно повишение през тази година.

Правителствата може да разглеждат фискалните мерки като намаляване на митата върху горивата като по-директен начин за ограничаване на въздействието на високите цени, каза анализаторът на HSBC Аджай Пармар пред Ройтерс.

Цените на бензина в САЩ по-рано този месец надхвърлиха психологически значимата граница от 4 долара за галон за първи път от миналия октомври, тези на дизела на дребно достигнаха най-високото си ниво от декември, според оценки на Администрацията за енергийна информация (EIA).

А поскъпването на горивата е чувствителен въпрос в навечерието на президентските избори в САЩ.

Президентът Джо Байдън вече обеща да намали цените, но не каза как. А в краткосрочен план въздействието на есенната профилактика на рафинериите върху доставките може да задържи цените високи.

Ограниченията върху износа на горива и увеличаваното натоварване на рафинериите са възможни варианти. Правителството на САЩ вече използва резервите миналата година, за да увеличи предлагането на пазара.

Цените на дизела и бензина в еврозоната и Великобритания също достигнаха многомесечни върхове, което предизвика последния кръг от правителствени действия.

Тази седмица Франция вдигна десетилетна забрана търговците на дребно да продават гориво под себестойността, за да се бори с инфлацията.

Голямата енергийна компания TotalEnergies също се съгласи да удължи тавана от 1,99 евро на литър за гориво до края на 2023 година.

А във Великобритания, където се очакват общи избори догодина, политиците вероятно ще се поколебаят да оттеглят намалението на митото от пет пенса на литър гориво, което е в сила от март миналата година, каза изпълнителният директор на Асоциацията на търговците на бензин Гордън Балмър.