Резултатите от годишното проучване на БНП Парибa показват, че 95% от българите имат доверие на семейството си, като средното ниво за Европейския съюз е 92%.
Също така при нас, 88% разчитат и на приятелите си.
Изследването, което за първи път включва България, отбелязва потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 година.
Българите се доверяват на европейските институции най-много сред страните от ЕС - 45% в сравнение с 32% средно за общността. Имаме вяра също така във финансовите (38%) и големите международни институции (40%).
Като източници на информация имаме доверие в интернет (58%) и социалните медии (51%), като тук отново сме на първо място в ЕС, където тези проценти са съответно 40% и 31%.
На въпроса какво би дало най-много увереност в бъдещето на Вашата държава, топ отговорът за българите е повишаване на заплатите, следван от спад в безработицата и завръщане към икономически растеж на страната.
За сравнение, в Германия най-важно е да се намали социалното неравенство. В съседката ни, Румъния, след повишаването на заплатите, най-важно е да има повече ресурси, насочени в образованието и преподаването.
По отношение на бъдещето на държавата, 54% от българите са песимистични и смятат, че ситуацията ще се влоши, но относно личното им положение нещата са по-позитивни. 33% смятат, че нещата ще се подобрят в личен план, а 23% са на мнение, че състоянието им ще остане стабилно.
Проучването обръща внимание също на това, че липсата на увереност в хората засяга потреблението им. 69% отбелязват невъзможност да харчат пари, а неувереността в бъдещето възпира 44% от българите да правят покупки.
Тази несигурност се превръща в поведение "изчакай и виж" и води до все повече сравняване на цените и на повече време за размисъл преди закупуване.
Относно марките на стоките, 77% от хората в България знаят предварително на коя марка ще е продуктът, който ще купят, а 56% посочват, че биха пробвали нов продукт. Качеството на продуктите и услугите е ключово за избирането на бранд, заедно с положителната репутация и миналият опит с марката.