"Малко се пие в тая държава", обича да казва родният сатирик Румен Белчев, но горчивата истина е, че България има да наваксва не с консумацията на спиртни напитки, а с реализацията им на пазарите на трети страни.
Едва около една хилядна от алкохолния износ на ЕС се пада на България, става ясно от данните на Евростат за 2024 г. Ако общият експорт на евросъюза към трети страни се оценява на 29,8 млрд. евро, то българският е за около 30,4 млн. евро.
Очаквано, във всички подкатегории сме "на опашката" в рамките на общността, като единствено при високоалкохолните питиета изпреварваме страни като Дания, Румъния, Чехия и Словакия. Именно тази категория е "заработила" и най-много пари на производителите у нас - 21,3 млн. евро.
На второ място е винарската индустрия с около 5,9 млн. евро от износа на нейна продукция, но даже Люксембург отчита по-добър резултат (над 6 млн. евро). Бирената ни промишленост може да се похвали с доставки за около 2,9 млн. евро, което отново е един от ниските резултати - Словения например е с над 3 пъти по-големи приходи от износ.
Още малко по категории:
- Бирен износител №1 е Нидерландия с близо 1,3 млрд. евро приходи;
- Франция доминира на винения пазар с постъпления от 8 млрд. евро;
- При вермута и другите вина, ароматизирани с растения или ароматни вещества лидер е Италия с износ извън ЕС за 100,9 млн. евро;
- При сайдерите, сакето и подобните ферментирали напитки отново Италия е лидер с над 130 млн. евро приходи от експерт извън общността;
- В "тежката категория" на високоалкохолните напитки Франция е №1 с почти 3,5 млрд. евро приходи от износ на продукция извън Европейския съюз.
Като цяло, алкохолният износ на ЕС расте с 10,9% на годишна база. Франция е основният износител на алкохолни напитки от ЕС за страни извън ЕС на обща стойност 12,1 млрд. евро, което представлява 41% от общия обем. Тук говорим предимно за вино, високоалкохолни напитки и ликьори.
На второ място се нарежда Италия с 6 млрд. евро - най-вече вино.
Испания и Нидерландия са изнесли съответно 2,5 млрд. евро (най-вече вино) и 2,3 млрд. евро (най-вече бира).
През 2024 г. Съединените щати са основната дестинация за алкохолни напитки от ЕС с износ на обща стойност 8,9 млрд. евро (30% от общия износ). Повече от половината от тази стойност, 4,9 млрд. евро, е свързана с износа на вино, а други 2,9 млрд. евро - с високоалкохолни напитки и ликьори.
Обединеното кралство е вторият по големина търговски партньор с 4,9 млрд. евро, като то е следвано от Китай и Канада (по 1,6 млрд. евро) и Швейцария (1,4 млрд. евро).