CATL - най-големият производител на батерии за електромобили в света по пазарен дял, ще обмисли изграждането на завод в САЩ, ако новоизбраният президент Доналд Тръмп отвори вратата за китайски инвестиции във веригата за доставки на електрически превозни средства, заяви основателят и председател на компанията Робин Зенг пред Reuters.

"Първоначално, когато искахме да инвестираме в САЩ, правителството на каза "не", заяви той.

Китайските производители на електрически автомобили и батерии бяха изключени от американския пазар чрез различни протекционистки търговски мерки, подкрепени както от демократи, така и от републиканци, включително Тръмп, който започна по-мащабна търговска война с Китай по време на първия си президентски мандат, започващ през 2017 г.

Китай компаниите за производство на батерии, които са субсидирани от правителството, са били насочени към някои от най-големите търговски бариери от съображения за конкуренция и национална сигурност.

Защо една европейска страна се превръща в гореща точка за заводи за литиеви батерии

Защо една европейска страна се превръща в гореща точка за заводи за литиеви батерии

Какви проблеми носи това?

Произведените в Китай батерии не отговарят на изискванията за потребителски субсидии за електромобили, въведени по време на администрацията на Байдън, която реши да блокира всяко превозно средство с китайска технология за свързани автомобили. Китайският внос на електромобили подлежи на 100% мито, което е много ефективна забрана.

Белият дом, ще отиде по-далеч, ограничавайки стимулите за покупка на електромобили за китайски автомобили и задвижвани от китайска технология за батерии, лицензирани от американски компании като Ford и Tesla.

Търговските бариери блокираха някои от водещите световни компании за батерии и електромобили, включително CATL и най-големият му конкурент при батериите BYD, който в противен случай може да помогне на САЩ за ускоряване на прехода от дизелови средства. За разлика от CATL, BYD също произвежда електрически автомобили и сега съперничи на Tesla за глобалното лидерство в продажбите на електромобили.

Тръмп иска да предотврати вноса на китайски автомобили, но каза, че остава отворен към китайските производители на автомобили, които произвеждат превозни средства в Съединените щати. В интервю от август за Reuters той заявява: "Ние ще дадем стимули и ако Китай и други страни искат да дойдат тук и да продават колите, те ще построят заводи тук и ще наемат наши работници ."

Подобни коментари се вземат под внимание от Зенг за разширяването на CATL в САЩ. "Надявам се, че в бъдеще те ще бъдат отворени за инвестиции", каза той.

CATL ограничи присъствието си на пазара в САЩ до лицензионни сделки за производство на батерии.

Ford отваря завод в Мичиган за производство на евтини литиево-фосфатни батерии съгласно лицензионна сделка с CATL за своя Mustang Mach-E и пикапа F-150 Lightning.

Tesla има подобна сделка за лицензиране на CATL технология за производство на батерии в Невада. Тази операция се очаква да започне през 2025 г.

Зенг заяви, лицензионната сделка на Tesla ще позволи на главния изпълнителен директор Илон Мъск да съсредоточи своите капиталови инвестиции върху изкуствен интелект и автономни превозни средства.

CATL е основен доставчик на Tesla за фабриката на производителя на електромобили в Шанхай.