Европейската комисия прие днес стратегия за намаляване на разхода на гориво и емисиите на въглероден диоксид (CO2) от камионите, градските и междуградските автобуси. Тежкотоварните превозни средства (ТПС) причиняват около една четвърт от емисиите на CO2 от автомобилния транспорт в ЕС, съобщава пресслужбата на ЕК. Ако не се предприемат действия, сегашните неприемливо високи емисии на ТПС се очаква да останат почти на същото равнище през периода 2030-2050 г.

Европейският комисар за действия по климата Кони Хедегор заяви:

„Днес правим следващите стъпки за ограничаване на емисиите от пътния транспорт. Резултатите от нормативната уредба за леките автомобили и вановете вече са налице - намалели са емисиите, отчита се спад в замърсяването на въздуха в градовете и увеличение на предлагането на пазара на иновативни, икономични превозни средства. Ето защо сега се съсредоточаваме върху камионите и автобусите. В приетата стратегия са очертани нови мерки, чрез които с течение на времето да се намалят емисиите на CO2 от тези превозни средства, да се спестят пари на предприятията и да се намали зависимостта на ЕС от вноса на нефт."

Ударение върху краткосрочните действия

Наблюдава се спад в емисиите на CO2 от новите превозни средства благодарение на сега действащото законодателство на ЕС. Представената днес стратегия, обаче, е първата по рода си за борба с емисиите от ТПС.
Стратегията се съсредоточава върху краткосрочните действия с цел сертифициране, докладване и наблюдение на емисиите от тежкотоварни автомобили. Това е важна първа стъпка към ограничаването на емисиите. Досега базата за сравнение на различните ТПС не беше ясно очертана поради голямото разнообразие на съществуващите модели и размери, тъй като те са пригодени към нуждите на пазара и се произвеждат в значително по-малки количества, отколкото леките автомобили и вановете.