Европейската комисия обяви всеобхватен пакет от мерки за увеличаване на капацитета, намаляване на закъсненията и подобряване на услугите по летищата в Европа.
Мерките засягат качеството на услугите, предлагани на пътници и авиолинии преди излитане и след кацане (напр. регистрация, обработка на багаж, зареждане на гориво), прозрачността на решенията за летищния шум, както и ефективността на сложната система за разпределяне на слотовете за излитане и кацане.
Заместник-председателят на ЕК Сийм Калас, който отговаря за транспорта, заяви: „Европейските летища са изправени пред сериозен недостиг на капацитет. Ако искаме фирмите и гражданите да се възползват максимално от въздушната транспортна мрежа, трябва да действаме сега. 70 % от всички закъснения на полети са причинени от проблеми на земята, а не във въздуха. Ако сегашните тенденции се запазят, 19 ключови европейски летища ще се пукат по шевовете до 2030 г. Подобно натоварване може да доведе до закъснения на 50 % от всички полети. Не може да става дума за запазване на статуквото на летищата в Европа. Световната конкуренция е безмилостна и ако не променим начина си на работа, можем да останем без работа."
Пакетът включва три законодателни предложения - за слотовете, наземното обслужване и шума.
Комисията предлага въвеждане на пазарни механизми за прозрачно търгуване със слотове между авиокомпаниите, както и мерки за гарантиране на максимално използване на наличния капацитет чрез вдигане на прага на правилото „използвай или губиш" от 80 на 85 %.
Предложените мерки ще позволят поемането на още 24 милиона пътници до 2025 г. Мерките ще донесат 5 милиарда евро на европейската икономика и ще помогнат за създаване на 62 000 работни места през периода 2012-2025 г.
Пет европейски летища в момента работят при пълен капацитет: Дюселдорф, Франкфурт, Лондон Гетуик, Лондон Хийтроу, Милано Линате. Ако тенденциите се запазят, до 2030 г. броят им може да достигне 19 - в това число летището на Париж (Шарл дьо Гол), което ще повлияе сериозно върху закъсненията и задръстването.