Служебното правителство на министър-председателя Марин Райков трябва да подобри бизнес климата и да започне диалог с бизнеса. Това каза пред БГНЕС икономистът Георги Прохаски, председател на Центъра за икономическо развитие.

Няма заплаха пред валутния борд, защото в момента финансовата стабилност е налице. Финансовата система и банките работят нормално, така че в средносрочен план не се виждат сериозни проблеми. Това, което би могло да бъде обезпокоително, е изпълнението на приетия от Народното събрание бюджет, който ще се изпълнява и от това служебно правителство. Тъй като годината започна с дефицити по изпълнението на бюджета, въпросът е дали през следващите месеци тези дефицити ще бъдат намалени или поне няма да растат.

Важна е приходната част на бюджета. Това е една от основните задачи на финансовото министерство и на новия министър Калин Христов. Едно неизпълнение на приходната част би означавало или съкращаване на разходите, което би било особено болезнено в сегашната ситуация, или да се вземат допълнителни кредити, което обаче веднага ще влоши приетия размер на дефицита и то неизвестно с колко. Това са основните препъникамъните пред следващото правителство, що се отнася до финансовата стабилност.

Увеличението на пенсиите от новото служебно правителство е възможно. Първо, увеличението им вече е заложено в съществуващия бюджет. Тук отново въпросът е да се изпълнят приходите, както е според бюджета, за да се изпълнят и ангажиментите за повишаване на пенсиите, приети в рамките на съществуващия бюджет. Не смятам, че става дума за някакво извънредно увеличение на пенсиите над това, което беше прието със сегашния бюджет. Едва ли би имало ресурс за такова нещо. Предвид започването на годината със сериозен дефицит едва ли е разумно да се правят такива стъпки. Не очаквам в рамките на служебния кабинет да бъдат предприети някакви по-съществени мерки за повишаване на доходите, извън тези които са приети вече до този момент.

Когато говорим за нова икономическа политика не става дума за избиране на отделни сектори или отрасли, които да бъдат специално стимулирани от държавата. По-скоро става дума за една модернизирана икономическа политика на държавата. Тя трябва да обърне сериозно внимание върху проблемите с бизнес климата в страната, които оказват влияние върху всички икономически дейности. Тук няма някакви мигновени решения, които могат да бъдат взети.

Смятам, че много неща не бяха направени от предходното правителство. Сред тях са решаването на проблемите с административното обслужване на бизнеса, проблемите с възстановяването на ДДС при експорта, проблемите с подкрепата за технологичното развитие на фирмите, включително чрез еврофондовете и програма конкурентоспособност, която не работеше както трябва. Това са съвсем конкретни въпроси, които бизнесът винаги е поставял и някак си се приемаха с кимане и одобрение като цяло, но без да се правят реални стъпки в тази посока. Именно това може да бъде преодоляно от следващите правителства.

Служебният кабинет не може да направи нещо кой знае какво, но може да започне един по-сериозен диалог с бизнеса. Да очертае вероятно нещата, които може да направи веднага, евентуално в рамките на още това правителство, и други, които да бъдат поставени сериозно на масата пред следващото редовно правителство и парламент.