Китайската компания за производство на електромобили BYD, която наскоро се прочу още повече след като надмина американската компания Tesla, продължава да разширява обхвата си и изнася колите си по целия свят - от Индонезия, през Мексико до Англия. Докато BYD и други китайски производители на електромобили се разширяват, един някога сигурен и печеливш сектор от автомобилния свят отива все повече на ръба: германските доставчици на автомобили.
В продължение на десетилетия германските доставчици като Schaeffler, Continental и ZF Friedrichshafen, процъфтяваха наред с Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz. Но преходът към електрически превозни средства предполага, че те вече не могат да разчитат на старите си предимства.
Нещата се променят с толкова голяма скорост, че от печеливш сектор, той може да се превърне в губещ. Според Кристиан Камес, ръръководител на отдела за инвестиционно банкиране в Lazard за Германия, Австрия и Швейцария на по-високи маржове ще се радват по-новите доставчици, много от които са базирани в Азия и които се фокусират върху батерии, софтуер и полупроводници, цитиран от Fortune.
Германските доставчици, които вече трябва да се справят и с инфлацията и нарастващите лихвени проценти на фона на икономическия спад в Германия, трябва да инвестират в електромобили, като същевременно запазят пазарната си позиция с традиционните автомобили. Това ги кара да харчат два пъти повече - "всичко е двойно, с изключение на растежа или печалбата", заявява Камес.
На фона на тези трудности през октомври Schaeffler стартира оферта за закупуването на своя съперник Vitesco Technologies, който се превърна в изключение сред големите германски доставчици, като направи ранен залог на електромобили.
Междувременно развиващите се производители на автомобили в Китай са склонни да разчитат на китайски доставчици. Германските доставчици търгуват в Китай, но основните им клиенти са големите германски производители на автомобили.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск наскоро похвали китайските производители на автомобили и предположи, че те ще са доминиращи играчи в глобалната автомобилна индустрия. Трябва да се отбележи, че това е човекът, който преди се присмиваше на качеството на автомобилите BYD през 2011 г.
Миналата година доклад на Allianz Trade показа, че китайските производители на електромобили представляват значителна заплаха за европейските производители на автомобили, особено за "автомобилно зависимите икономики на Германия, Словакия и Чехия".В доклада се призовава за по-високи мита върху китайските електромобили, като се изчислява, че до 2030 г. те могат да струват на европейските производители на автомобили 7 милиарда евро годишно в пропуснати ползи.
Така или иначе, германските доставчици на автомобили са изправени пред променящ се свят. Болката за производителите на автомобили в Европа вероятно означава болка и за техните доставчици на автомобили.
Експанзията на китайските производители на електромобили ще доведе до нарастваща конкуренция за автомобилните части, според членът на управителния съвет на ZF Стефан фон Шукман, който заяви опасениято си пред германското издание WirtschaftsWoche. Той каза, че целта на ZF е да генерира около 30% от общите си приходи в Китай до 2030 г. спрямо около 18% миналата година.
"Може да се предположи, че днешната конкуренция от Китай ще се разпространи и в Европа", казваа той. По думите му трябва да има адаптация на местните доставчици, за да оцелеят.