Икономическото възстановяване от коронавируса в глобален мащаб върви с различна скорост в различните части на света. Различията обаче вероятно ще се задълбочават с хода на пандемията, оставяйки политиците, които трябва да се справят с кризата, с вързани ръце, пише CNN.
За разлика от началото на пандемията, когато действията на икономиките за предотвратяване на глобална депресия бяха синхронизирани, сега се очаква обратното, с настъпването на Omicron.
Според прогнози на икономисти Федералният резерв съвсем скоро ще обяви отмяна на програмата за изкупуване на облигации, в отговор на по-високите цени - потребителските цени в Съединените щати през ноември растат с най-бързия темп от близо 40 години.
Освен това ФЕД не изглежда притеснен относно разпространението на варианта Omicron - САЩ избягват въвеждането на нови ограничения.
Междувременно в Европа се наложиха нови ограничения. Германия забрани на неваксинираните достъп до почти всички обществени места, докато в Англия отново посъветваха хората да работят от дома, ако е възможно и да ограничат контактите си.
Дори преди варианта Omicron, икономическото възстановяване в Европа губеше инерция. Причините са проблемите във веригата на доставки и големия брой случаи на инфекция.
Това поставя Английската централна банка и Европейската централна банка в трудно положение на фона на опитите им да се борят с инфлацията.
Според икономисти се очаква централната банка на Англия да се въздържа от повишаване на лихвените проценти този месец, а ЕЦБ да обяви преходна програма за изкупуване на облигации.
В Китай пък не се предвижда затяга на политиките. Икономиката така или иначе буксува заради строителите на имоти. Миналата седмица властите обявиха, че 188 милиарда долара ще бъдат на разположение за заеми за бизнеса и домакинствата.
Възстановяването в Китай започна по-рано, отколкото в Европа и Съединените щати и ще приключи по-бързо. Затегнатите политики по отношение на заемите в сектора на недвижимите имоти в страната, са допринесли за забавянето. Но Пекин със сигурност трябва да се тревожи за високите цени на производителите, смятат икономисти.
Все пак има някои надежди за икономиките - задръстванията по пристанището намаляха, цените на доставките падат и т.н. Това не означава, че кошмарът във веригата за доставки е приключил. Напротив - може скоро ситуацията да не се върне към нормалното.
Бизнесът все още се бори огромния недостиг на шофьори на камиони. Недостигът на чипове остава, а вариантът на Omicron може да окаже натиск върху веригите за доставки.